رادوکو | بزرگترین وارد کننده و تامین کننده محصولات صنعتی

ویژگی های اتصالات مانیسمان

ویژگی های اتصالات مانیسمان

اتصالات سیم لس (seamless) که به آنها اتصالات مانیسمان نیز گفته می شود یکی از رایج ترین انواع اتصالات مورد استفاده برای لوله های بدون درز است که مانند این لوله ها با روش خاصی تهیه می شود. ویژگی های اتصالات مانیسمان معمولاً از فولاد بوده و در سطح آنها هیچ گونه درز و جوشی وجود ندارد. به دلیل روش ساخت خاص، قیمت اتصالات معمولاً بالاتر از اتصالات درزدار است و زمان بیشتری را می طلبد. به عبارت دیگر این اتصالات همان اتصالات بدون درز هستند که اثری از جوش روی آنها نیست و تفاوت این اتصالات با نمونه های دیگر در فرآیند ساخت آنهاست.

اتصالات بدون درز به صورت یکپارچه و بدون درز یا جوش ساخته می شوند. این روش ساخت باعث می شود اتصالات بدون درز فشار و دمای بالاتری را تحمل کنند. به همین دلیل کاربرد بیشتری نسبت به اتصالات جوشی دارند. بدون استفاده از اتصالات مانیسمن ممکن است فرآیند لوله کشی لوله های مانیسمان با مشکل مواجه شود و یا از دوام و استحکام کافی برخوردار نباشد. دلیل استفاده از اتصالات در سیستم لوله کشی که از لوله های مانیسمان استفاده می شود هماهنگی، استحکام و مقاومت لوله و اتصالات می باشد. این باعث می شود که مقاومت لوله و اتصالات مربوطه یکسان باشد و مشکلات کمتری ایجاد کند.

روش ساخت اتصال مانیسمان

برای ساخت اتصالات فولادی بدون درزاز شمش های فولادی  استفاده می شود. برای ساخت اتصالات فلزی مانیسمان، شمش های فولادی تحت حرارت زیاد قرار می گیرند و سپس با استفاده از تجهیزات و مراحل مختلف، اتصالات مانیسمان تولید می شود. برای انجام این فرآیندها باید از استانداردهای ASME پیروی کرد، به طوری که ابعاد اتصالات باید بر اساس استانداردهای ASME B16.9 باشد. آلیاژ این نوع جوش نیز طبق ASTM A234 WPB می باشد که درصد صحیح هر عنصر را تعیین می کند.

ویژگی های اتصالات مانیسمان چیست
انواع اتصالات لوله

 معرفی ویژگی های اتصالات مانیسمان:

اتصال مانیسمان انواع مختلفی دارد که هر کدام برای اتصال انواع لوله در شرایط مختلف استفاده می شود. در ادامه می توانید با برخی از رایج ترین مدل های این اتصالات آشنا شوید.

  1. انواع اتصالات

این اتصالات در زوایای 45 درجه و 90 درجه تولید می شوند و برای تغییر جهت لوله در سیستم لوله کشی استفاده می شوند. تولید زانوهای مانیسمان به روش های سرد و گرم انجام می شود.

  1. اتصالات سه راهی مانیسمان

یکی از پرکاربردترین اتصالات می باشد که برای انشعاب خطوط لوله استفاده می شود. البته این اتصالات گاهی باعث تغییر زاویه حرکت خط لوله می شود. این قطعات از لوله های فولادی کربنی تولید می شوند. این اتصالات شامل دو نوع است. یک نوع از این اتصالات مربوط به اتصال لوله ای با قطر یکسان به یک لوله و نوع دیگر مربوط به اتصالات غیر مشابه است که می توان یک لوله را به سه لوله با قطرهای مختلف متصل کرد.

  1. اتصالات تبدیل مانیسمان

همانطور که مشخص شد، تبدیل ها مسئول تبدیل دو انتهای لوله غیرمشابه هستند. در برخی موارد از این قطعه برای تغییر سایز سر لوله استفاده می شود. این اتصالات دارای دو مدل مستقیم و مایل می باشد که با توجه به کاربردشان در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. این اتصالات  مانیسمان دارای دو مدل مستقیم و مایل می باشد که با توجه به کاربردشان در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

  1. اتصالات کپ‌مانیسمان

از کلاهک برای کور کردن انتهای خطوط لوله استفاده می شود. این اتصالات اندازه های مختلفی دارند و با جوش به لوله متصل می شوند.

  1. اتصالات‌ مانیسمان بوشن

بوشینگ ها قطعات کوچکی هستند که برای اتصال دو لوله یکسان در انتهای لوله استفاده می شوند. یک بوش کاهنده استاندارد دارای انتهای نری و اتصال ماده است.

  1. اتصالات چهار طرفه مانیسمان

اتصالات چهار طرفه مانیسمان یا 4 شاخه ای نوعی اتصالات است که شکلی شبیه به صلیب دارد و برای اتصال چهار لوله به یکدیگر استفاده می شود. با استفاده از این اتصالات می توان لوله را در 4 جهت مختلف هدایت کرد.

روش ساخت اتصال مانیسمان

کاربردهای و ویژگی های اتصالات مانیسمان

به طور کلی می توان گفت که از این اتصالات عمدتاً برای انتقال سیالات با فشار و دمای بالا استفاده می شود. کاربردهای این اتصالات در موارد زیر خلاصه می شود:

  • صنایع شیمیایی
  • انرژی تجدید پذیر
  • صنعت هوافضا
  • حمل و نقل
  • خودرو سازی
  • ساخت پل و اسکله
  • صنعت دریایی
  • تامین آب موتورخانه ها
  • سیستم های آتش نشانی
  • صنایع نفت و گاز

    افزایش مقامت لوله بویژگی های اتصالات مانیسمان
    افزایش مقامت لوله با اتصال مانیسمان

دلیل استفاده از تجهیزات مانیسمان افزایش دوام لوله کشی است زیرا با این کار استحکام لوله و اتصالات یکسان می شود و امکان بروز مشکل در حین اجرای پروژه وجود کاهش می یابد. به عبارت دیگر در صورت عدم استفاده از این اتصالات ممکن است در حین لوله کشی با مشکل مواجه شویم و لوله کشی از استحکام کافی برخوردار نباشد.

 

محصولات مرتبط:

تبدیل مانیسمان بنکن

اتصالات مانیسمان رده 40

مقالات مرتبط:

ویژگی های منحصر به فرد اتصالات جوشی مانیسمان

معرفی انواع اتصالات لوله و کاربردآنها

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

 

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.