رادوکو | بزرگترین وارد کننده و تامین کننده محصولات صنعتی

معرفی انواع اتصالات لوله و کاربردآنها

از زمان‌ های بسیار دور، مهم ‌ترین مشکل ساختمان‌ سازی، نحوه اتصال آب به قسمت‌ های مختلف ساختمان بوده‌ است. زیرا لوله کشی و اتصالات لوله اختراع نشده بود. حتی برای یک استحمام ساده، آب را در ظرف ‌های بزرگ می ‌جوشاند و با آن حمام می‌ کردند. انسان‌ ها بار دیگر برای راحت‌ تر شدن زندگی، دست‌ به‌ کار شدند و لوله و شیرآلات را اختراع کردند. اولین کسانی که در ساختمان سازی از سیستم لوله ‌کشی استفاده کردند ایرانیان بودند.

 نتایج باستان ‌شناسی که در اطراف تخت ‌جمشید به‌ دست‌ آمده، گواه این ‌موضوع می‌باشد. ایرانیان باستان، این لوله ‌ها را از گل و سنگ ‌های مختلف می ‌ساختند و استفاده می‌کردند. اما با گذشت زمان، شکل لوله ‌ها تغییر کرد. امروزه تقریبا مهم‌ ترین بخش هر پروژه را لوله‌ و اتصالات آن تشکیل می‌دهد. در حال حاضر با پیشرفت و گسترش صنعت ساختمان ‌سازی انواع مختلفی از اتصالات لوله تولید شده ‌است.

انواع اتصالات فلزی

انواع اتصالات فلزی

اتصالات لوله از چه موادی ساخته‌ می‌شوند

اگر دستی بر کار های فنی داشته باشید، حتما مغزی ‌های برنجی و یا انواع سه ‌راهی های فلزی را دیده ‌اید. این اتصالات که جزو اولین اتصالات امروزی هستند، بسیار کاربردی بودند. اما وجود مشکلات زیادی در نحوه آب ‌بندی آن‌ ها باعث شد که مهندسان به فکر ساخت اتصالات لوله جدید باشند. یکی از جدیدترین اتصالات لوله ساختمانی، لوله و اتصالات پلی اتیلن‌ است. این نوع لوله‌ ها و اتصالات، وزن کمی دارند و نصب کردن آن ‌ها بسیار راحت است. همچنین پوشش داخلی لوله‌ ها رسوب بسیار کمی را به خود جذب می‌کنند. به همین دلیل لوله و اتصالات پلی اتیلن بهترین انتخاب در کیفیت و مقاومت هستند.

انواع اتصالات لوله ساختمان

  1. اتصال ‌های مغزی

یک قطعه بسیار کاربردی است که در دو طرف آن، شیارهای هم‌ اندازه دارد و برای دو اتصال از آن استفاده می‌شود.

  1. قطعات بوشن

یک قطعه استوانه‌ای شکل است و از آن برای اتصالات لوله به وفور استفاده می‌شود. جنس این قطعه عموما از برنج یا PVC است. از این قطعه برای کارهای مختلف از جمله لوله‌ کشی آب سرد استفاده می‌شود. بوشن ها از نظر نوع کارکرد به سه دسته: بوشن معمولی، بوشن تبدیل و بوشن رو پیچ و تو پیچ تقسیم می ‌شوند.

  1. اتصالات زانویی

 یکی از مهم‌ ترین قطعات، اتصالات زانویی هستند. برای اتصالات لوله، زمانی‌ که هر دو لوله قطر یکسانی دارند، باید از اتصالات زانویی استفاده کنید. براساس نوع کارکرد، به زانویی تبدیل، زانویی 90درجه و زانویی 45درجه تقسیم می‌شوند.

  1. اتصالات فلنج

 اگر در اتصالات به دنبال قطعه‌ ای فولادی هستید حتما باید از اتصالات فلنج استفاده کنید. که جزو محبوب‌ترین قطعات در اتصالات لوله هستند.

اتصالات فلنج

اتصالات فلنج

  1. اتصالات سه‌راهی

 برای انتقال آب به جهت‌ های مختلف از این نوع اتصالات لوله استفاده می‌شود و بسیار کاربردی است. اتصالات سه راهی بر اساس نوع طراحی به سه دسته تبدیلی، قائم و 45درجه تقسیم می ‌شوند.

  1. اتصالات فولادی

استفاده از این اتصال احتیاج به‌ دقت زیادی دارد، تا به لوله‌ هایی که قرار است به ‌هم متصل شوند آسیبی وارد نشود. اتصالات فولادی از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند.

بوشن

اتصالات‌لوله ساختمان براساس نوع مواد

  • بتنی: برای دفع آب زهکشی سنگین از این لوله‌ ها استفاده می‌ شوند.
  • چدنی: برای دفع آب باران و دفع فاضلاب استفاده می ‌شوند.
  • سنگی: در صنایع سرامیکی و با سوزاندن خاک نرم در دمای بالا ساخته می‌شوند و برای حمل زهکشی در زیر زمین استفاده می‌ شوند.
  • PVC:  هم برای سیستم تامین و هم برای سیستم زهکشی استفاده می‌شوند. به‌طورکلی لوله ‌های خاک و لوله‌ های زبانه آشپزخانه PVC هستند.
  • لوله ‌های سیمان آزبست: در مقایسه با انواع مختلف لوله بسیار ارزان ‌قیمت هستند و به ‌سرعت خراب می‌ شوند و دوام چندانی ندارند.

نحوه اتصال لوله های PVC

نحوه اتصال لوله های PVC

نکات قابل‌توجه برای خرید اتصالات لوله ساختمان

 اگر برای خرید اتصالات لوله‌ ای رفته باشید به ‌طور حتم با انواع مختلفی از برند ها و جنس ‌های مختلف روبرو شده ‌اید. همین مسئله باعث سر درگمی شما می ‌شود. قبل ‌از خرید اتصالات لوله چند نکته را باید مدنظر قرار دهید:

  • قبل ‌از خرید حتما با یک مهندس یا لوله ‌کش ساختمان مشورت کنید. زیرا آن‌ ها به‌ خوبی می‌توانند برای خرید اتصالات با کیفیت، شما را راهنمایی کنند. همین امر باعث بالا رفتن کیفیت در انجام لوله‌ کشی می شود.
  • از آنجا که تعمیرات لوله‌ کشی ساختمانی بسیار پر هزینه است، به هیچ عنوان کیفیت را فدای قیمت نکنید. بنابراین با انتخاب اتصالات لوله با کیفیت سال‌ ها از لوله کشی ساختمان خیالتان راحت باشد.

نکته آخر این‌ که، برای خرید، حتما از فروشگاه معتبر استفاده کنید. زیرا با خیال راحت محصولات با کیفیت را خریداری می‌کنید.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.