رادوکو | بزرگترین وارد کننده و تامین کننده محصولات صنعتی

تعمیر پمپ شناور

الکتروموتور شناور

در زمینه تعمیر پمپ شناور ( تعمیر پمپ مدادی ) می بایست ساختار این تجهیز حیاتی مورد بررسی قرار بگیرد. بعد از این مرحله به ایرادات و مشکلات متدوال در زمینه تعمیر و سرویس پمپ شناور و راهکارهای رفع آن می پردازیم. گروه صنعتی رادوکو با استفاده از تجربیات و افراد مجرب توانسته گامی موثر در زمینه تعمیر پمپ مدادی و تامین قطعات پمپ شناور بردارد و اعتبار کار خود را با رضایت مشتریان بدست آورده است ، در ادامه در مورد هزینه تعمیر پمپ شناور ، عیب یابی و آموزش سرویس و نگهداری پمپ مدادی بیشتر توضیح خواهیم داد.

خدمات و پشتیبانی واحد تعمیر و نگهداری شرکت رادوکو

شرکت رادوکو با دارا بودن کادر مجرب و مهندسین خبره در زمینه سرویس و تعمیر انواع پمپ شناور در سراسر ایران  آماده ارائه خدمات همراه با گارانتی پس از تعمیر می باشد در صورتی که هموطنانمان در سراسر ایران نیاز به پشتیبانی و خدمات تعمیر داشته باشند کافی است با واحد پمپ شرکت رادوکو تماس بگیرند تا در کوتاهترین زمان ممکن از خدمات شرکت بهره مند شوند.

هزینه تعمیر پمپ شناور

معمولا هزینه تعمیر پمپ شناور با توجه به نوع خرابی آن متفاوت می باشد که حتما می بایست جهت اطلاع از قیمت تعمیر پمپ شناور توسط کارشناسان واحد تعمیر و نگهداری شرکت رادوکو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد که پس از آن هزینه تعمیر مشخص خواهد شد.

تعمیر پمپ شناور

عیب یابی پمپ شناور

در ادامه به منظور درک بهتر از نحوه تعمیر و عیب یابی پمپ شناور لازم است ابتدا نگاهی گذرا به ساختار تشکیل دهنده پمپ شناور و در ادامه عیوب متداول آن را بررسی کنیم.

قسمت فوقانی پمپ که شامل پروانه ها، دیفیوزر ها، بوش های معمولی و الماسه می باشد که در واقع این بخش وظیفه پمپاژ سیال را بر عهده دارد.

قسمت پایین پمپ شناور شامل یک عدد الکتروموتور کپسولی شناور بوده که مجهز به یک شفت هزار خاری بوده و به وسیله کوپلینگ به شفت پمپ متصل شده و وظیفه تامین انرژی مکانیکی دورانی پمپ شناور را بر عهده دارد. باید توجه داشت که الکتروموتور مورد استفاده در پمپ شناور دارای درجه حفاظت بالا بوده و برای کارایی بهتر و همچنین خنک کاری آن می بایست به صورت کامل در آب غرق شود.

کوپلینگ هزار خاری

کوپلینگ هزار خاری

اجزای تشکیل دهنده الکتروموتور پمپ شناور شامل هسته سیم پیچ، استاتور، روتور، مکانیکال سیل آب بندی و پوسته محافظ بوده که برای روانکاری بهتر در نمونه های سیم لاکی از روغن شماره ده استفاده می شود.( یکی از آثار سوختکی و ایجاد نشتی در این گونه الکتروموتور ها نشت روغن به درون سیال اطراف پمپ می باشد که به وضوح قابل رویت و تشخیص می باشد.)

تعمیر انواع پمپ

ریختن روغن درون پوسته محافظ الکتروموتور شناور و بستن اتصالات مربوطه

اجزای پمپ شناور

اجزای پمپ

اجزای تشکیل دهندهپمپ

الکتروموتور شناور

الکتروموتور شناور

پروانه پمپ شناور

در مبحث تعمیر پمپ شناور یکی از مهمترین بخش هایی که آسیب می بیند مربوط به پروانه می شود. پروانه به دلیل خورندگی سیال، وجود ذرات ریز مانند شن و ماسه و یا زیر بار قرار گرفتن بیش از اندازه ممکن است رشد ترک در آن ها رخ داده و این موضوع باعث شکستن و متلاشی شدن قطعه پروانه در دورهای بالا می شود.

صافی پمپ شناور

صافی پمپ شناور

لازم به ذکر است که پمپ های شناور موجود در بازار صرفا برای پمپاژ آب صاف و شفاف طراحی شده اند و در صورتی که آب پمپ شونده مشکوک به دارا بودن ذرات ریز می باشد نسبت به نصب توری مناسب اقدامات لازم را انجام دهید. بدین منظور محل مکش پمپ شناور در میانه پمپ قرار گرفته است. با قرار دادن یک توری یا صافی استاندارد می توان از ورود ذرات شن و ماسه و آسیب زننده به پمپ جلوگیری کرد.

پمپ شناور

در روند تعمیر پمپ شناور ما همواره با سه موضوع اصلی و مهم رو به رو هستیم.

الف: پمپ شناور و الکتروموتور هر دو دچار خرابی شده اند

در این مورد ایجاد اشکال و ایراد در هریک از اجزای پمپ به الکتروموتور ( بخصوص پمپ ) موجبات خرابی و نارسایی و در ساختار کلی شده و تجهیز به صورت کامل از انجام کار باز می ایستد

ب: پمپ شناور سالم و الکتروموتور سوخته است

در این حالت قسمت فوقانی که شامل پمپ و متعلقات درون آن است به خوبی کار کرده و سالم هستن ولی قسمت پایینی که الکتروموتور می باشد دچار سوختگی و نارسایی شده است. از عوامل اصلی سوختگی در الکتروموتور می توان به نوسان برق، گیرپاژ لحظه ای و موقت در شفت پمپ اشاره کرد.( وجود ذرات ریز در سیال پمپ شونده میتواند موجب گیرپاژ لحظه ای شفت شود. ساختار پمپ شناور به گونه ای است که پروانه بسته بوده و فاصله بین پروانه و دیفیوزر بسیار کم است. گیرپاژ لحظه ای موجب تلاش بیشتر الکتروموتور برای چرخاندن شفت شده و این موضوع موجب سوختگی در ساختار الکتروموتور می شود)

نوسانات برق به دلیل ایجاد جرقه های متوالی در ساختار سیم پیچ الکتروموتور موجب ایجاد پدیده قوس الکتریکی شده و ایجاد حرارت های بالا میکند. حرارت ایجاد شده علاوه بر سوختن لایه محافظ لاک سیم پیچ موجب سوراخ شدن بدنه پمپ می شود. سوراخ پدید آمده باعث خروج روغن درون محفظه الکتروموتور شده و بدنبال آن ورود آب به داخل ساختار الکتروموتور می شود. ( مشاهده روغن در اطراف پمپ شناور نشانه سوراخ شدن بدنه الکتروموتور و سوختگی آن می باشد)

پمپ شناور خراب

ج: پمپ شناورخراب و الکتروموتور سالم است

در این حالت سیال به خوبی پمپاژ نشده و یا فشار سیال از حد نرمال پایین تر است. در این مورد سلامت پروانه ها و دیفیوزر ها باید چک شده و در صورت خوردگی و یا شکستگی باید تعویض شوند. پروانه های استفاده شده در ساختار پمپ شناور معمولا از دو نمونه باکالیت و استانلس استیل می باشد. بر اساس سیال پمپ شونده و نیز میزان ارتفاع مورد نیاز لازم است که نسبت به انتخاب جنس پروانه ها دقت لازم صورت بگیرد.

پروانه پمپ

پروانه و دیفیوزر استنلس استیل

پروانه و دیفیوزر جنس باکالیت

پروانه و دیفیوزر جنس باکالیت

ایرادات و سوالات متداول در مبحث تعمیر پمپ شناور

چرا پمپ شناور کار نمی کند

  • کابل پمپ را چک کنید.
  • الکتروموتور را از لحاظ سالم بودن بررسی کنید.
  • کلید تابلو برق را بررسی کرده و از سالم بودن عملکرد آن اطمینان حاصل کنید.
  • اتصالات وصل شده به پمپ را بررسی کرده و در صورت گرفتکی نسبت به رفع گرفتکی اقدامات لازم را انجام دهید.

چرا فشار سیال کم است

  • اتصالات را بررسی کنید.
  • الکتروموتور را چک کنید.
  • شیر خوردکار را چک کرده و در صورت نیاز نسبت به تعوبض آن اقدام کنید.

چرا پمپ شناور صدا می دهد

  • اتصالات و لوله های منتهی به پمپ را بررسی کنید .
  • صافی پمپ را بررسی کرده و در صورت نیاز نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید.
  • پمپ را از لحاظ شناور بودن کامل چک کنید( پمپ شناور می بایست سه برابر طول خود در عمق آب شناور شود. پمپ شناور نیز ماننده سایر پمپ ها نسبت به خشک و بدون سایل کارکردن بسیار حساس بوده و در صورتی که این موضوع رخ دهد موجبات آسیب در کل ساختار پمپ خواهد شد)

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.