رادوکو | بزرگترین وارد کننده و تامین کننده محصولات صنعتی

انواع پمپ صنعتی و کاربرد آن ها

انواع پمپ صنعتی

انواع پمپ صنعتی به‌طور خاص برای استفاده در کاربردهای سخت یا سنگین طراحی و مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پمپ‌ها در مصارف مختلفی از قبیل استفاده در صنعت آب و فاضلاب، مواد شیمیایی، نفت و مواد غذایی استفاده می‌شوند.

بررسی اجمالی درباره کاربردهای پمپ در این مقاله، بینشی به شما درباره استفاده از پمپ‌ها در صنعت خواهد داد چراکه بسیار مهم است تا متناسب با کاربری موردنظر پمپ مناسب را انتخاب کنید چراکه انتخاب نادرست باعث ایجاد انواع مشکلات در فرایند انتقال مواد خواهد شد.

پمپ صنعتی برای انتقال آبپمپ صنعتی برای انتقال آب

کاربرد پمپ صنعتی در صنایع مختلف

به‌طور کل انواع پمپ صنعتی به دودسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • پمپ‌های جابجایی مثبت (Positive displacement Pumps)
  • پمپ‌های دینامیکی (Dynamic pumps)

پمپ‌های جابجایی مثبت (Positive displacement Pumps) سیال بدون توجه به‌سرعت موجود و با سرعتی ثابت منتقل خواهد کرد. در مقابل، پمپ‌های دینامیکی (Dynamic pumps) با افزایش سرعت سیال انرژی جنبشی بیشتری را به سیال اضافه می‌کنند.

همچنین هرکدام از این دسته‌بندی‌ها شامل زیرمجموعه منحصر به خود هستند که شامل موارد زیر است:

  • پمپ های رفت و برگشتی (Reciprocating Pumps):

این پمپ‌های برای ایجاد جابجایی مثبت به پیستونی متکی هستند که با این روش باعث ایجاد مکش در سیال شده و آن را به قسمت موردنظر انتقال می‌دهد.

  • پمپ های دوار (Rotary):

پمپ‌های دوار با استفاده از دو چرخ دنده اتصال یافته به یکدیگر فشار تخلیه را برای انتقال سیال ایجاد می‌کنند.

  • پمپ های سانتریفیوژ (Centrifugal Pumps):

یکی از رایج‌ترین انواع پمپ‌های دینامیکی موجود، پمپ‌های گریز از مرکز است که از یک یا چند پروانه چرخان برای ایجاد مکش استفاده می‌کند.

انواع پمپ صنعتی به‌طور کل در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد.

استفاده از پمپ‌ها در صنعت نفت و گازاستفاده از پمپ‌ها در صنعت نفت و گاز

خدمات و بازارهای هدف

انواع پمپ صنعتی برای رفع نیازهای خاص سیستم‌های صنعتی و تجاری طراحی و ساخته‌شده‌اند. بسته به نوع پمپ، کاربردهای رایج ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • جابه‌جایی آب و پسماند کارخانه‌ها و شرکت‌ها
  • مدیریت سیال‌های دارای حجم زیاد
  • ایجاد جابه‌جایی در سیال‌ها تحت‌فشار

همچنین این ادوات کاربردهای بسیاری در صنایع زیر دارند:

  • کشاورزی:

پمپ‌های مورد استفاده در این بخش دارای کاربردهای فراوان از قبیل استفاده برای شستشوی تحت‌فشار، جابجایی سیال‌های خوراکی، تسهیل آبیاری و غیره استفاده می‌شود.

  • ساخت‌وساز:

برای ساخت‌وساز بخصوص در زمان احداث سد می‌توان از این ادوات برای جابه‌جایی آب‌ها و جلوگیری از ایجاد سیلاب استفاده کرد.

  • اطفاء حریق:

استفاده از انواع پمپ‌ صنعتی برای ایجاد آب تحت‌فشار در سیستم‌های اطفاء حریق اضطراری حیاتی هستند. ماشین‌های آتش‌نشانی نیز از پمپ‌ها برای استخراج آب از طریق هیدرانت ‌ها استفاده می‌کنند.

  • صنعتی:

کاربرد انواع پمپ‌ها در بخش صنعتی بسیار زیاد است، مانند جابجایی مواد شیمیایی، پشتیبانی از فرآیندهای تولید، تغذیه دیگ بخار، افزایش فشار، فیلتراسیون و بسیاری از وظایف دیگر که در این مقاله بیان‌نشده است.

  • فاضلاب و پسماند:

پمپ‌ها حرکت انواع مواد زائد مایع و جامد را در کارخانه‌ها و شرکت‌ها تولیدکننده این سیال‌های آلوده تسهیل می‌کنند.

پمپ‌های صنعتی توان بالاپمپ‌های صنعتی توان بالا

ملاحظات مهم در انتخاب پمپ

انتخاب انواع پمپ صنعتی مناسب برای کاربردهای تجاری یا صنعتی برای عملکرد مادام‌العمر سیستم بسیار مهم است. اما گاهی اوقات می‌تواند انتخاب پیچیده‌ای باشد. هر پمپ دارای ده ها مشخصات مختلف است، درحالی‌که هر کاربرد ده ها ملاحظات دارد. هنگام جستجوی انواع پمپ صنعتی مناسب، این چهار نکته را در نظر داشته باشید:

  1. ساختار فیزیکی پمپ صنعتی

پمپ خود را بر اساس توانایی مواد بر اساس مقاومت در برابر مواد شیمیایی موجود در ترکیب سیال و محیط اطراف انتخاب کنید. مواد متداول عبارت‌اند از برنز، چدن و فولاد ضدزنگ که استفاده از این مواد در برخی اماکن باعث افزایش طول عمر پمپ خواهد شد.

  1. خواص سیالات

سیالات خورنده، مایعات فرآوری شده با مواد جامد و سیالات حرارت دیده هرکدام به مواد و ساختار پمپ متفاوتی نیاز دارند. برای اطمینان از انتخاب مدل مناسب، به ویژگی‌های سیال فرآیند که ممکن است باعث تخریب یا فشار بر پمپ شود، دقت کنید.

  1. تقاضای نیرو و در دسترس بودن

انواع پمپ صنعتی دارای اسب بخار بالا که باید فشار سیال فرآیند را به‌شدت کنترل کنند، نیاز به دسترسی به منابع مناسب و مطمئن انرژی‌دارند. بسیاری از پمپ‌ها در انواع برقی و گازی برای استفاده در محیط‌های مختلف تولیدشده‌اند. علاوه بر در نظر گرفتن منبع تغذیه، انتخاب پمپ مناسب بر اساس هر محدودیت ولتاژ یا جریان نیز ضروری است.

کاربرد پمپ‌های صنعتی در انتقال سیالاتکاربرد پمپ‌های صنعتی در انتقال سیالات

محصولات مرتبط:

پمپ پنتاکس

پمپ طبقاتی لوارا

مقالات مرتبط:

انواع پمپ کشاورزی مناسب برای آبیاری

تعمیر پمپ طبقاتی | نحوه نگهداری و سرویس این دستگاه ها

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.