رادوکو | بزرگترین وارد کننده و تامین کننده محصولات صنعتی

انواع پمپ کشاورزی مناسب برای آبیاری

انواع پمپ کشاورزی

کشاورزی یکی از مهمترین مشاغل در دنیای ما است زیرا با استفاده از آن یکی از نیازهای اساسی ما یعنی خوراک تامین می شود، برای این که بتوان به خوبی محصولات کشاورزی را آبیاری کرد، باید از پمپ کشاورزی استفاده کرد، اگر کشاورز هستید و برای آبیاری صحیح به پمپ کشاورزی نیاز دارید در ادامه همراه با ما باشید زیرا می خواهیم درباره انواع پمپ کشاورزی به شما اطلاعات مفیدی دهیم.

پمپ ها از نظر کارایی بسیار شبیه به هم هستند اما ممکن است با انرژی های متفاوتی کار کنند، در ادامه بیشتر در اینباره خواهیم گفت.

کمی درباره پمپ کشاورزی بدانید

پمپ آب یکی از اساسی ترین نیازها برای آبیاری است. این دستگاه وسیله ای است که برای جا به جایی مایعات و گازها از  مکانی به مکان دیگر مورد استفاده قرار می گیرند، این وسیله این کار را با اعمال نیروی مکانیکی انجام می دهد.

پمپ ها مایعات را از منطقه ای با فشار کم به فشار بالا منتقل می کنند، آن ها معمولا از جنس فلزات و یا آلیاژهای سخت  مثل فولاد زد زنگ، کروم، نیکل و… هستند. برخی از پمپ های آب با نیروی الکتریکی برخی با انرژی باد، بعضی با نیروی دستی و … کار می کنند. به طور کلی وجود آنها در کشاورزی بسیار مهم است و جزء اصلی ترین موارد به شمار می آید.

پمپ کشاورزیپمپ کشاورزی

انواع پمپ کشاورزی

به طور کلی دو نوع پمپ کشاورزی داریم که عبارتند از پمپ جا به جایی مثبت مانند پمپ های پیستونی و پمپ های روتور حلزونی و پمپ های دینامیکی مثل پمپ های گریز از مرکز،پمپ های جریان مختلط، پمپ های سوراخ سوراخ دار با جریان مخلوط و پمپ های محوری که در ادامه به توضیح درباره هرکدام از آنها می پردازیم.

پمپ جا به جایی مثبت

پمپ جا به جایی مثبت پمپی است که با کمک انرژی مکانیکی آب را از مکانی به مکان دیگر انتقال می دهد. از یک سمت مکش و از سمت دیگر تخلیه انجام می دهد، مایعات وارد شیر مکش می شوند و از شیر خروجی یا تخلیه خارج می شوند. در هر رفت و برگشت حجم ثابتی از آب وارد و خارج می شود، به همین دلیل نیز به آن ” پمپ حجم ثابت” هم می گویند. در پمپ حجم ثابت از شیر اطمینان استفاده می شود، زیرا مایعات با فشار زیادی وارد می شوند. این نکته نیز قابل ذکر است که این پمپ ها به صورت دستی کار می کنند و برای پمپاژ مایعات از سطح عمیق استفاده نمی شود.

پمپ دینامیکی

یکی دیگر از انواع پمپ کشاورزی پمپ های دینامیکی است.این دسته از پمپ ها دارای سرعت بسیار زیادی هستند و با استفاده از حرکت مکانیکی انرژی حرکتی مایعات را افزایش می دهند که باعث رسیدن جریان آب و یا مایعات به لوله تخلیه می شوند.

پمپ دینامیکیپمپ دینامیکی

پمپ های سانترفیوژ یا گریز از مرکز یکی از انواع پمپ های دینامیکی هستند، این دسته از پمپ ها قابلیت این را دارند که آب های شور و آب های شنی را نیز پمپاژ کنند، زیرا آن ها دارای فیلترهایی برای از بین بردن آلاینده های جامد هستند. پمپ دینامیکی عبارتند از:

پمپ سانترفیوژ (گریز از مرکز)

پمپ های سانترفیوژ یکی از پراستفاده ترین پمپ ها در دنیای کشاورزی هستند، این پمپ ها از طریق حرکت چرخشی سیال را به کمک پمپ به جنبش می اندازند. مهم ترین وسیله ای که سیال داخل پمپ را به حرکت در می آورد و می کشاند پروانه است.

پمپ سانترفیوژ همیشه شناور در آب است و این موضوع باعث انتقال انرژی جنبشی به سیال می شود و سیال از طریق پمپ حرکت می کند واز خروجی تخلیه می شود. این اتفاق با کمک انرژی الکتریکی رخ می دهد. این پمپ معمولا انرژی الکتریکی رااز منابعی مانند انرژی خورشیدی، بادی، آبی، منابع عمومی و… تامین می کنند.

پمپ های زیر در دسته پمپ های گریز از مرکز قرار دارند:

  1. پمپ های شناور
  2. پمپ های توربین چاه عمیق
  3. پمپ های گریز از مرکز مکش انتهایی
  4. پمپ های جت
  5. پمپ های پروانه ای

انواع پمپ کشاورزی مناسب برای آبیاریانواع پمپ کشاورزی مناسب برای آبیاری

در انتها

در بلاگ پست بالا درباره انواع پمپ های کشاورزی صحبت کردیم و به اختصار درباره آن ها توضیح دادیم، به طور کلی پمپ های بسیار زیادی وجود دارند که می توان از آن ها در کشاورزی برای رساندن آن به محصول برای انواع آبیاری استفاده کرد، اگر شما نیز یکی از افراردی هستید که به اطلاعات بالا نیاز دارید حتما بلاگ پست ما را تا انتها بخوانید.

محصولات مرتبط:

پمپ طبقاتی

پمپ پنتاکس

مقالات مرتبط:

پمپ آب کوچک ارزان و انتخاب یک پمپ مناسب

هرآنچه باید انواع پمپ خانگی بی صدا بدانید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.