رادوکو | بزرگترین وارد کننده و تامین کننده محصولات صنعتی

با کاربردهای پمپ وکیوم بیشتر آشنا شوید

کاربردهای پمپ وکیوم

پمپ وکیوم ، یک نوع پمپ هوا تک محوره می باشد، که از آن درجایگاه یک دمنده با فشار کم استفاده می کنند. این وسیله در سایز های مختلف تولید می شود. که با توجه به نیاز مشتری قابل تولید و عرضه می باشد. سایدچنل بعنوان پمپ جهت وکیوم مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد این دستگاه بسیار ساده و مکانیسم پیچیده ای ندارد. اما همین دستگاه ساده کاربرد های فراوانی در حوزه های مختلف صنعت دارد که در ادامه بیشتر با کاربردهای پمپ وکیوم  و البته خود دستگاه آشنا خواهیم شد.

پمپ وکیوم چیست؟

پمپ وکیوم دستگاهی دارای توان مکندگی و دمندگی است. که جالب است بدانید که برای فشار هوای خروجی محدودیت ایجاد می کند. مکانیسم ساده این دستگاه به این صورت است. که از یک سو هوا را مکش کرده (مکندگی) و ازسویی دیگر با سرعت بالا ولی با کنترل به خارج هدایت می کند (دمندگی). در صنعت سه نوع سایدچنل تولید می شود. که با توجه به نیاز های مشتریان کارکرد مختلفی دارند. سایدچنل تک پره، بلوئر سایدچنل دوپره و بلوئر سایدچنل سه پره از انواع سایدچنل هستند. در ادامه بیشتر با کاربردهای پمپ وکیوم آشنا خواهیم شد

نمونه کاربردهای پمپ وکیوم

نمونه پمپ وکیوم

اجزاء پمپ وکیوم

برای شناخت کاربردهای پمپ وکیوم باید اجزا ان را بشناسید که عبارتند از:

  • پروانه: در ساید چنل پروانه سبب ایجاد فشار هوا و جابجایی سیال می شود. پروانه بیشتر از جنس آلومینیوم است.
  • الکترموتور: الکتروموتور در این دستگاه نیروی محرکه تولید می کند که باعث چرخش درآوردن پروانه می شود.
  • لوله ورودی: هوا یا گاز از طریق این کانال وارد فضای پروانه می شود.
  • هوزینگ: محل قرار گیری پروانه می باشد.
  • لوله خروجی: لوله خروجی که به آن اگزوز نیز گفته می شود. وظیفه خارج کردن هوای تحت فشار از سایدچنل را بر عهده دارد که از قطعات اصلی می باشد.

اجزاء بلوئر سایدچنل

اجزاء بلوئر سایدچنل

مزایای پمپ وکیوم

  • کم حجم و سبک بودن
  • حمل نقل آسان
  • راندمان کاری بالا
  • پایین بودن استهلاک
  • قیمت مناسب در قبال کارایی و کیفیت کاری بالا
  • مقاومت و طول عمر بالا
  • نصب و راه اندازی آسان
  • آلودگی صوتی پایین

عملکرد دستگاه

پمپ وکیوم، هوا یا گاز را با چرخاندن یک فن با پره‌های زیاد از طریق یک تلمبه‌خانه باریک که موجب بالا رفتن سرعت می شود، منتقل می‌کند. فشار در کانال توسط یک جریان متلاطم در کانال شعاعی تشدید می شود. با بهره گیری از این شیوه، سایدچنل قادر است اختلاف فشار زیادی بین ورودی و خروجی خود به وجود بیاورد. با افزایش فشار تولید شده، بسته به مقاومت سیستم، میزان بار روی درایو بالا می رود. با استفاده از این اصل، این دستگاه در محدوده ظرفیت زیاد با اختلاف فشار تا 700 میلی‌ بار یا 70 کیلو پاسکال قابل استفاده است. همه این ویژگی ها به کاربرد سایدچنل  در صنایع مختلف می افزاید.

عملکرد دستگاه

عملکرد دستگاه

جریان دمنده کانال های خروجی با بالا رفتن فشار پایین می آیند. قدرت مورد نیاز در شفت و دمای تخلیه به طورهماهنگ و هم زمان صعود می کند. به همین خاطر، حداکثر عملکرد دمنده کانال های خروجی به دلیل توان بالا موتور و حداکثر دمای تخلیه مورد تایید محدود است. معمولاً سازنده بار نامی موتور، حداکثر فشار و دمای قابل قبول محیط را تعیین می کند. این امکان را فراهم می کند که منطقه عملیاتی پیوسته مجاز با فرکانس تنظیم شده در صفحه داده دمنده کانال خروجی قاب شود.

مکانیسم ساده دستگاه

مکانیسم ساده دستگاه

کاربردهای پمپ وکیوم در صنایع مختلف

هوادهی به مایعات: نوعی روش برای حل کردن هوا در مایعات مخصوصا آب است. که در صنایع مختلف با هدف های متفاوت به کار می رود. از این کاربرد ها می توان به صنعت تصفیه برای حذف CH4 , CO2 , H2S مواد رادون ، آلیفرار، هم چنین در استخر های پرورش ماهی برای تزریق اکسیژن به آب به کار می رود.

دمیدن خشک: یکی دیگر از کاربرد های سایدچنل، استفاده به عنوان دمنده ای بدون رطوبت است. که در صنایع مختلف مانند استخراج طلا و خودرو سازی از آن استفاده می شود.

کاربرد های سایدچنل

کاربردهای سایدچنل

بالابر با خلاء: همان طور که در بالا خواندید این دستگاه قابلیت مکش هوا را دارد که منجر به ایجاد خلاء در فضای بسته می شود. و هم چنین با تزریق هوا به فضای بسته سبب افزایش فشار هوا می شود. در صنعت از این قابلیت مهم می توان از سایدچنل به عنوان موتور آسانسور استفاده کرد. کاربرد پمپ وکیوم در این مورد از موارد بسیار خاص در صنایع است.

و از دیگر استفاده ها و کاربرد ها می توان به مکش نقطه ای، آب بندی هوا، مواد دمنده، تزریق هوا به فرآیندهای بیولوژیکی اشاره کرد.

استفاده از سایدچنل در صنایع مختلف

استفاده از سایدچنل در صنایع مختلف

و اما در آخر

در این جا با دستگاهی با ساختار و مکانیسم بسیار ساده ولی در عین حال پرکاربرد در صنایع مختلف آشنا شدید. پمپ وکیوم با مکش هوا  از یک سو و دمیدن آن از سویی دیگر به دستگاهی مهم و کاربردی در صنعت تبدیل شده است. و در اینجا ما به معرفی کاربردهای پمپ وکیوم در صنایع مختلف پرداختیم.

محصولات مرتبط:

پمپ هواده

پمپ طبقاتی لوارا

مقالات مرتبط:

بررسی پمپ هوادهی استریم و مشخصات فنی آن

سیم پیچی دینام و سیم پیچی الکتروموتور

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.