رادوکو | بزرگترین وارد کننده و تامین کننده محصولات صنعتی

مکانیزم گیربکس صنعتی | دسته‌بندی گیربکس ها

مکانیزم گیربکس صنعتی

گیربکس یا جعبه دنده یکی از تجهیزات های سیستم های انتقال قدرت می باشد که بین موتور یا اصطلاحا تولید کننده نیرو و مصرف کننده نیروی قرار دارد که مصرف کننده نیرو می تواند میکسر، تیکنر و… باشد. گیربکس این وظیفه را بر عهده دارد که در سرعت گردش گشتاور مورد نیاز تغییر ایجاد کند که در بخش های مختلف صنعت مورد استفاده قرار می گیرد به عبارتی مکانیزم گیربکس صنعتی به نحوی است که می تواند با کم و زیاد کردن نسبت از طریق مکانیزم داخل گیربکس آن گشتاوری که دستگاه نیاز دارد را حاصل کند. گیربکس ها دارای انواع مختلف هستند که در بازار با نام های گوناگونی شناخته می شوند.

دسته بندی گیربکس های صنعتی

گیربکس ها در قالب دو دسته تولید می شوند که شامل؛

  • گیربکس کاهنده:

این نوع از گیربکس ها بین محرک و متحرک قرار دارند و گردش مورد نیاز دستگاه را تامین می کنند و در انواع مختلف ساخته می شوند که بیشتر گیربکس ها را این دسته تشکیل می دهد. مکانیزم گیربکس صنعتی کاهنده با افزاینده کاملا متفاوت است.

  • گیربکس افزاینده:

در اغلب صنایع تولید توان و انرژی، مثلا توربین های بادی یا صنایع دستی و پالایشگاه ها به گیربکس های افزاینده یا دور بالا نیاز است که به منظور تغییرات سرعت و گشتاور و رسیدن به سرعت بیشتر و گشتاور کمتر به این نوع از گیربکس نیاز می باشد.

مکانیزم گیربکس صنعتیشرکت های تولید کننده گیربکس

انواع گیربکس صنعتی

  1. گیربکس حلزونی:

گیربکس حلزونی پر مصرف ترین نوع گیربکس می باشد که از ماردون فولادی و سخت کاری پیوسته و سنگ خورده به همراه چرخنده حلزونی تشکیل شده است که چرخ دنده حلزونی آن از جنس برنز ریخته گری می باشد. در مکانیزم گیربکس صنعتی حلزونی که گاها به آن مکعبی هم گفته می شود حرکت سینماتیک از طریق دو قطعه ذکر شده انجام می شود. گیربکس حلزونی چون ساختار و زاویه خروجی آن متعامد بوده دارای کاربرد فراوان است، همچنین به دلیل عملکرد نرم در سیستم های بالابری مثل آسانسور نقش دارد.

  1. گیربکس شافت مستقیم:

این نوع از گیربکس ها دارای چند چرخ دنده هستند که ساختار آن ها مارپیچ است به همین منظور به آن هلیکال هم گفته می شود. طراحی چرخ دنده های گیربکس شافت مستقیم ساده با امتداد پروفیل مورب می باشد و مکانیزم گیربکس صنعتی هلیکال به نحوی است که انتقال نیرو با توجه به ساختار چرخ دنده های آن با حرکت یک نقطه در امتداد سطح دنده انجام می شود. یکی از دلایلی که از این گیربکس استفاده می کنند کاستن صدا و درگیری چرخ دنده ها در سیستم انتقال نیرو است. به طور کلی مکانیزم این گیربکس به نحوی است که کاهش دور منجر به افزایش گشتاور در قسمت خروجی می شود.

اهمیت گیربکس صنعتی
اهمیت گیربکس

مکانیزم گیربکس صنعتی

گیربکس ماشینی است که برای انتقال انرژی مکانیکی از یک منبع تولید انرژی به یک مصرف کننده انرژی تبدیل می شود و همچنین در به وجود آوردن گشتاور و سرعت دورانی مصرف کننده به کار می آورد. گیربکس ها در واقع وسیله ای هستند که انرژی مصرف کننده را تامین می کنند و بین منبع انرژی و مصرف کننده انعطاف ایجاد می کند‌. مکانیزم گیربکس صنعتی به شکلی است که دارای هماهنگی گشتاور و سرعت دورانی است که منبع تولید توان و مصرف کننده به ماشینی برای ایجاد ارتباط با این هماهنگی نیاز دارد‌.

معرفی گيربکسمعرفی گیربکس

مشخصات اجزای گیربکس صنعتی

  • چرخ دنده:

با این حال که گیربکس ها دارای اجزای مختلفی هستند اما اصلی ترین آن ها چرخ دنده است که با توجه به نوع گیربکس، شکل و جنس و اندازه ی آن ها متفاوت است به عبارتی دیگر در تمام گیربکس ها چرخ دنده ها مثل هم نیست.

  • پوسته ی گیربکس:

 محلی که دنده ها درون آن قرار دارند که معمولا از جنس چدن ریخته گری است.

  • شافت ورودی و خروجی:

در مکانیزم گیربکس صنعتی این شافت به شکل حفره و یا شافتی می باشد که از جنس فولاد است.

  • یاتاقان:

برای تحمل بار های شعاعی و محوری در شافت های گیربکس مورد استفاده قرار می گیرد.

  • نشت بند
  • درپوش کنترل روغن بازبینی
  • کاسه نمد

مشخصات گيربکس صنعتیمشخصات گیربکس

سخن پایانی

گیربکس صنعتی سیستمی است که در آن انرژی مکانیکی از یک دستگاه به دستگاه دیگری منتقل می شود و به منظور افزایش گشتاور و کاهش سرعت مورد استفاده قرار می گیرد. گیربکس ها این قابلیت را دارند که سرعت و گشتاور خود را تغییر دهند.

 

خدمات مرتبط:

گیربکس خورشیدی

گیربکس سایکلو

مقالات مرتبط:

اطلاعات مهم و ضروری درباره اجزای گیربکس صنعتی

نصب گیربکس صنعتی چگونه انجام می شود؟

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.