رادوکو | بزرگترین وارد کننده و تامین کننده محصولات صنعتی

نحوه عملکرد پمپ وکیوم

عملکرد متفاوت انواع پمپ وکیوم

پمپ وکیوم ، دستگاهی مکانیکی است که امکان حذف مولکول‌های هوا و گاز را از یک ناحیه مهر و موم شده برای ایجاد منطقه‌ای خالی از هوا و یا گاز فراهم می‌کند. به طور کلی، هدف این دستگاه، تمیز کردن و آب بندی است. پمپ های وکیوم، بسته به رسانه ای که از طریق آنها پمپ می شود، در انواع مرطوب یا خشک موجود هستند.

پمپ های وکیوم در کجا استفاده می شود؟

پمپ وکیوم را می ‌توان در طیف گسترده ‌ای از صنایع و کاربردها برای حذف مولکول ‌های هوا و گاز از فرآیندی از جمله صنایع غذایی و آشامیدنی و پزشکی استفاده کرد. نمونه‌های رایج کاربردهای پمپ وکیوم عبارتند از ماشین‌ های بسته ‌بندی خلاء، ماشین ‌های انتخاب و جاسازی، خشک کردن قطعات، پر کردن و نگه‌داشتن و بلند کردن بطری که اهمیت استفاده از پمپ وکیوم را نشان  می دهد.

اندازه گیری عملکرد پمپ وکیوم

معیارهایی در اندازه گیری عملکرد پمپ های وکیوم وجود دارد. سرعت پمپاژ، یعنی سرعتی که می توان گاز و هوا را از یک حجم خارج کرد و عامل اصلی تعیین کننده عملکرد پمپ وکیوم است. لازم به ذکر است که سرعت پمپاژ اشاره به دبی حجمی پمپ در بخش ورودی داشته که به طور معمول، مطابق حجم در واحد زمان، سنجش می شود.

این نکته را باید اشاره کنیم که ترکیب شیمیایی گازی که پمپاژ می شود، در میزان پمپاژ موثر است. ضمن آن که نوع پمپ نیز می تواند در این خصوص، تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال، پمپ های انتقال، روی برخی از گازها موثرتر از سایرین هستند. از دیگر عواملی که بر عملکرد این پمپ، موثر است، توان عملیاتی آن می باشد.

برای اندازه گیری توان عملیاتی، تعداد مولکول های پمپاژ شده در دمای ثابت و در واحد زمان اندازه گیری شده و سرعت پمپاژ را در فشار گاز ورودی محاسبه می کنند. این نکته را باید در نظر داشت که هنگام سنجش نشتی، توان عملیاتی دارای اهمیت است. این امکان را به شما می دهد تا میزان نشتی حجم، ضربدر فشار در میزان خلاء نشتی را اندازه گیری کنید. به این ترتیب توان نشتی را می توان با توان پمپ وکیوم مقایسه کرد.

علاوه بر این، پمپ های جابجایی مثبت و انتقال مومنتوم، سرعت پمپاژ ثابتی را حفظ می کنند. با این حال، با کاهش فشار محفظه و حجم حاوی جرم کمتر، توان عملیاتی و سرعت جریان جرمی به طور تصاعدی کاهش می‌یابد، اگرچه سرعت پمپاژ ثابت می‌ماند. در همین حال، نرخ‌های نشتی، تبخیر، تصعید و جریان برگشتی به تولید یک توان عملیاتی ثابت در سیستم پمپ وکیوم ادامه می ‌دهند.

انواع پمپ های وکیوم

انواع پمپ های وکیوم

سطح خلاء پمپ های وکیوم صنعتی

هنگام انتخاب پمپ خلاء، یک عامل تعیین کننده کیفیت و سطح خلاء مطلوب پمپ است. سه نوع پمپ وجود دارد که شامل خلاء کم، خلاء بالا و خلاء فوق العاده بالا می شود. عامل تمایز، کمیاب بودن تعداد مولکول های به دست آمده است که با فشار اعمال شده توسط گازهای باقیمانده در پمپ وکیوم اندازه گیری می شود.

 هرچه فشار کمتر باشد، تعداد مولکول ها در سانتی متر مکعب بیشتر می شود و در نتیجه کیفیت سطح خلاء بالاتر می رود. پمپ های خلاء صنعتی به عنوان انواع خلاء فوق العاده بالا (UHV) دسته بندی می شوند. یک نوع UHV با فشارهای کمتر از حدود 100 نانوپاسکال مشخص می شود. اینها معمولاً پمپ های خلاء دو مرحله ای هستند.

پمپ خلاء دو مرحله ای

هنگامی که به دنبال تولید سطوح خلاء UHV در ظرفیت پمپ وکیوم صنعتی هستید، طراحی پمپ خلاء دو مرحله ای معمولاً ترجیح داده می شود. طراحی دو مرحله ای شامل دو مجموعه روتور و پره است که به آن اجازه می دهد از یک مرحله خلاء کم و یک مرحله خلاء زیاد استفاده کند.

مرحله خلاء بالا ، گاز فرآیند را می گیرد و آن را به مرحله دوم و خلاء کم منتقل می کند که گاز را به فشار اتمسفر فشرده می کند و عملکرد این نوع پمپ‌ ها را بهبود می بخشد. اگر فشار عمیق تر با عملکرد سطح خلاء بهتر ضروری است، پمپ خلاء دو مرحله ای راه حل بهتری است.

تغییر فشار با پمپ وکیوم

تغییر فشار با پمپ وکیوم

پمپ های خلاء چگونه کار می کنند؟

پمپ خلاء ، قادر به حذف مولکول‌های ذرات هوا و گاز از یک حجم مهروموم شده است تا بتواند اختلاف فشار و خلاء را ایجاد کند. آنها بر اساس نیازهای فشار و کاربرد آن در انواع فناوری ها طراحی می شوند.

هنگام راه اندازی یک سیستم پمپ وکیوم ، اندازه گیری پارامترهای صحیح برای دستیابی به راندمان بهینه بسیار مهم است. وظیفه اصلی پمپ خلاء، تغییر فشار در یک فضای محدود برای ایجاد خلاء کامل یا جزئی، از نظر مکانیکی یا شیمیایی است.

 

محصولات مرتبط:

پمپ هواده

پمپ طبقاتی لوارا

 

مقالات مرتبط:

اطلاعات کاربردی در مورد پمپ وکیوم

آشنایی با پمپ خلا

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.