رادوکو | بزرگترین وارد کننده و تامین کننده محصولات صنعتی

آشنایی با طرز کار دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور از آن دسته محصولاتی است که دارای کاربردهای فراوانی است و امروزه افراد زیادی اقدام به خرید و استفاده از آنها برای تولید جریان برق می‌کنند. یکی از مهم‌ترین سوالاتی که اکثر افراد برای خرید این محصولات دارند این است که طرز کار دیزل ژنراتور به چه شکل است و این دستگاه‌ها چگونه با مصرف سوخت، جریان الکتریکی تولید می‌کنند. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره طرز کار این ژنراتورها صحبت کنیم و اطلاعات مفید و جذابی را به شما ارائه دهیم.

 

دیزل ژنراتور چگونه جریان الکتریکی تولید می‌کند؟

اگر علاقه‌مند به آشنایی بیشتر با طرز کار دیزل ژنراتور هستید احتمالا اطلاعاتی درباره این محصولات دارید و می‌دانید که می‌توان از این ژنراتورها برای تولید جریان برق به‌صورت اضطراری و یا دائمی استفاده کرد. به‌طورکلی ژنراتورهای دیزلی برای تولید جریان الکتریکی موردنیاز شما از انواع سوخت‌ها استفاده می‌کنند و به این ترتیب جریان الکتریکی موردنیاز شما را تولید می‌کنند. زمانی که سوخت وارد مخزن این ژنراتورها می‌شود موتور ژنراتور این سوخت را دریافت کرده و با ایجاد احتراق اقدام به تولید یک نیروی مکانیکی می‌کند.

در ادامه این نیروی مکانیکی تولید شده با استفاده از ساختار خاصی که در این ژنراتورها وجود دارد به جریان الکتریکی تبدیل می‌شود و شما می‌توانید این جریان الکتریکی تولید شده را به‌عنوان خروجی دریافت کنید. دیزل ژنراتور از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر یک از آنها وظایف خاص خود را در سیستم این ژنراتورها برعهده دارند و عملیات‌های خاصی را انجام می‌دهند که در ادامه با عملکرد هر یک از آنها بیشتر آشنا خواهیم شد. پس به‌طورکلی می‌توان گفت وظیفه این ژنراتورها تبدیل سوخت به جریان الکتریکی است.

تولید انرژی مکانیکی

 

تولید انرژی مکانیکی در دیزل ژنراتورها

در اولین گام برای آشنایی با طرز کار دیزل ژنراتور بهتر است با نحوه تولید انرژی مکانیکی و جنبشی در این دستگاه‌ها آشنا شویم. به‌طورکلی وظیفه تولید این انرژی برعهده موتور دیزل ژنراتور است که سوخت را از ورودی دریافت کرده و با استفاده از عملیات‌هایی آن را تبدیل به انرژی مکانیکی می‌کند. قبل از صحبت درباره ساختار موتور بهتر است درباره سیستم سوخت‌رسانی در دیزل ژنراتور صحبت کنیم. این سیستم از مخزن دیزل ژنراتور و یک سیستم لوله‌کشی ساخته شده است. در مخزن این دستگاه سوخت موردنیاز قرار می‌گیرد که روی آن نیز یک صافی بنزین وجود دارد که از ورود مواد دیگر مانند گردوغبار و آلودگی‌های دیگر به داخل سوخت جلوگیری می‌کند.

پمپ سوخت در دیزل ژنراتور سوخت را از مخزن و از طریق لوله‌کشی مخصوصی که در دیزل ژنراتور وجود دارد به موتور ارسال می‌کند. زمانی که سوخت ارسالی وارد موتور می‌شود عملیات احتراق با استفاده از این سوخت صورت می‌گیرد که این احتراق باعث حرکت در پیستون‌ها شده و در نتیجه انرژی مکانیکی موردنیاز تولید می‌شود. در ادامه این انرژی مکانیکی وارد بخش دینام شده و به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود.

 

تبدیل انرژی مکانیکی و جنبشی به جریان الکتریکی در دیزل ژنراتورها

یکی دیگر از بخش‌های مهم دیزل ژنراتور، ژنراتور یا دینام آن است که وظیفه تولید جریان الکتریکی را برعهده دارد. زمانی که انرژی مکانیکی توسط دیزل تولید می‌شود این انرژی مکانیکی که با استفاده از نیروی الکترومغناطیسی تبدیل به جریان الکتریسیته می‌شود. در واقع درون دینام، یک سیم‌پیچ آهنربایی وجود دارد که با دریافت انرژی مکانیکی با سرعت می‌چرخد و با کمک قانون القای الکتریکی جریان الکتریسیته تولید می‌شود. درواقع ساختار و کارکرد این ژنراتورهای دیزلی بر اساس قوانین فیزیک است و ساختار پیچیده‌ای ندارند و طبق قانون پایستگی انرژی، انرژی مکانیکی را تبدیل به نیروی الکترومغناطیسی کرده و سپس جریان الکتریکی تولید می‌شود.

با تولید جریان الکتریکی، این جریان وارد بخش‌های دیگر شده و تبدیل به جریان برق موردنیاز ما خواهد شد. نکته بسیار جالبی که درباره طرز کار دیزل ژنراتور وجود دارد که شما باید درباره آن اطلاع داشته باشید این است که شما می‌توانید به‌سادگی ولتاژ جریان الکتریکی تولید شده را متناسب با نیاز خود تغییر دهید و ولتاژ موردنیاز خود را از این دستگاه‌ها دریافت کنید. به این ترتیب بدون هیچ‌گونه محدودیتی می‌توان از انواع دیزل ژنراتور برای تولید جریان الکتریکی استفاده کرد.

طرز کار بخش‌ های دیگر دیزل ژنراتور

 

سایر بخش‌های دیزل ژنراتورها چگونه کار می‌کنند؟

سیستم خنک‌کننده یک سیستم بسیار پرکاربرد در دیزل ژنراتورها است که برای خارج کردن گرمای تولید شده در دستگاه مورداستفاده قرار می‌گیرد و از این جهت کاربردهای فراوانی دارد. معمولا برای انواع مختلف دیزل ژنراتورها می‌توان از آب به‌عنوان مایع سیستم خنک‌کننده استفاده کرد ولی مایعات دیگر را نیز می‌توان مورداستفاده قرار داد. آب یا هر نوع مایع دیگر که توانایی جذب گرمای بالایی داشته باشد گرمای تولید شده در این ژنراتورها را دریافت کرده و از داغ شدن بیش از حد آنها جلوگیری می‌کند.

سیستم اگزوز یکی دیگر از بخش‌های مختلف دیزل ژنراتور است. برای آشنایی با طرز کار دیزل ژنراتور باید اطلاعات کاملی درباره عملکرد این قسمت نیز داشته باشید. به‌طورکلی این سیستم وظیفه دارد تا دود حاصل از سوخته شدن انواع سوخت دیزل ژنراتور را از دستگاه خارج کند. دود تولید شده توسط این دستگاه‌ها سمی و خطرناک است و به همین علت نیز درون سیستم اگزوز از فیلترهایی استفاده می‌شود تا از ورود آلودگی به محیط جلوگیری کند.

طرز کار سیستم روانکاری و کنترل پنل دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور از قطعات مختلف تشکیل شده است که هر یک از آنها وظیفه خاصی را برعهده دارند و در نهایت در کنار یکدیگر عملکرد دیزل ژنراتور را شکل می‌دهند. طرز کار دیزل ژنراتور به این شکل است که اگر قطعات آن به‌خوبی روانکاری نشوند استهلاک قطعات افزایش پیدا کرده و در نتیجه طول عمر این قطعات کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین داشتن یک سیستم روانکاری خوب و باکیفیت یکی از مهم‌ترین ویژگی  دیزل ژنراتورها است. این سیستم به‌خوبی تمام سطوح را با روغن چرب می‌کند تا از استهلاک آنها جلوگیری کند.

کنترل پنل دیزل ژنراتور نیز از دیگر اجزای آن است که طرز کار آن بسیار ساده و راحت می‌باشد. با استفاده از این کنترل پنل شما می‌توانید تنظیمات روشن و خاموش کردن دستگاه را انجام دهید، پارامترهای مختلف موتور دیزل را مورد بررسی قرار داده و میزان جریان خروجی را نیز اندازه‌گیری کنید.

 

محصولات مرتبط :

مقالات مرتبط :

 

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.