رادوکو | بزرگترین وارد کننده و تامین کننده محصولات صنعتی

کاربرد موتور گیربکس و ضرورت وجود آن

هر ماشینی برای حرکت کردن نیاز به موتور گیربکس دارد که به عنوان یک عامل تولید کننده و انتقال دهنده نیرو شناخته می شود. موتور به عنوان یک تولید کننده نیرو و گیربکس یا جعبه دنده به عنوان انتقال دهنده نیرو در نظر گرفته شده است. این بخش از خودرو در کنترل و تنظیم جهت و سرعت از اهمیت بالایی برخوردار است و برای تعمیر گیربکس نیاز به کارشناسانی با مهارت بالا می باشد.

نمونه ای از موتور گیربکس خودرو

نمونه ای از موتور گیربکس خودرو

موتور گیربکس چیست و چه کاربردی دارد؟

موتور گیربکس کمک می کند تا راننده بتواند به راحتی میزان سرعت خود را در هنگام رانندگی کم و زیاد کند. نیرویی که گیربکس برای حرکت ایجاد می کند را گشتاور یا توان می نامند. گیربکس که به عنوان کاهش دهنده سرعت نیز شناخته می شود مجموعه ای از چرخ دهنده ها است که می تواند به موتور اضافه شود تا سرعت را به شدت کاهش دهد یا گشتاور آن را افزایش دهد. گیربکس انواع مختلفی دارد که هر کدام به صورت هماهنگ با یک موتور کار می کنند تا به سرعت مورد نظر برسند.

  • جلوگیری کردن از سرعت های ناخواسته

در هنگام افزایش ناگهانی سرعت خودرو در قسمت های مختلف جاده ای و حتی سراشیبی ها می توان به کمک موتور گیربکس سرعت آن را تنظیم کرد.

  • تنظیم کردن جهت حرکت خودرو

با استفاده از این موتور می توان قدرت حرکت خودرو را معکوس کرد و جهت حرکت های مختلف ماشین را به عقب و جلو کنترل و تنظیم نمود.

  • به کار گیری موتور بدون حرکت کردن خودرو

در مواقعی که خودرو حرکتی ندارد و لازم است که موتور ماشین روشن بماند ولی حرکتی انجام نشود؛ با استفاده از این گیربکس منتقل شدن نیرو به چرخ دهنده ها متوقف می شود.

 انواع موتور گیربکس کدام است و چه کاربردی دارد؟

موتور گیربکس با گذشت زمان از ساده ترین شکل به حالت های پیچیده تر تبدیل شده است. در حال حاضر گیربکس به سه صورت دستی، اتوماتیک یا خودکار و نیمه اتوماتیک وجود دارد. امروزه اکثر مردم تنها با دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک آشنایی دارند. گیربکس دستی در ماشین توسط راننده و حرکت دسته دنده صورت می گیرد. گیربکس اتوماتیک به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت دستی راننده کار می کند.

گیبرکس دستی

گیبرکس دستی

نحوه  کارکرد گیربکس های دستی چگونه است؟

موتور گیربکس دستی توسط پدال کلاچ و موتوری که راننده با فشار پا آن را درگیر می کند کار خواهد کرد. گیربکس های دستی از آن جهت که باید توسط راننده مدیریت شود شاید سخت باشد اما باز هم بعضی رانندگان این نوع گیربکس را به نوع اتوماتیک ترجیه می دهند. این مدل گیربکس به طور کلی به دو نوع ترتیبی و غیر ترتیبی تقسیم می شود.

همان طور که از نام ترتیبی گیربکس مشخص است تعویض کردن دسته دنده نیاز به رعایت ترتیب دنده است. برای مثال نمی توان از سرعت دو به سرعت چهار رفت و باید ترتیب رعایت شود. در موتور گیربکس دستی غیر ترتیبی دیگر نیاز به رعایت فاصله نیست و می توان به راحتی از سرعت دو به سرعت چهار رفت و برخی جهش ها را جا گذاشت.

نحوه کارکرد گیربکس های اتوماتیک چگونه است؟

در گیربکس های اتوماتیکی دیگر نیاز به گرفتن پدال کلاچ و حرکت دسته دنده توسط راننده نیست و به راحتی با سرعت های مختلف عوض می شود. در ماشین های پیشرفته موتور گیربکس به صورت خودکار کار میکند و کلاچ آن هیدرولیکی است. این گیربکس در ماشین های اسپرت و لوکس وجود دارد که بسیار مورد پسند رانندگان جوان است.

گیربکس نیمه اتوماتیک

گیربکس نیمه اتوماتیک

گیربکس نیمه اتوماتیک چگونه کار می کند؟

همان گونه که از نام آن مشخص است گیربکس های نیمه خودکار هم به صورت اتوماتیک و هم به صورت دستی کاربرد دارد. تنظیم سرعت خودرو به راحتی به صورت اتوماتیک انجام می شود اما موتور های گیربکس نیمه خودکار این امکان را به راننده می دهد تا بتواند به صورت دستی تعویض دنده را انجام دهد.

نتیجه گیری در رابطه با کارکرد و انواع موتورگیربکس

موتورگیربکس برای کنترل سرعت خودرو به کار می رود و به سه نوع اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی وجود دارد. نگهداری درست و استفاده صحیح از گیربکس در افزایش طول عمر و سالم ماندن آن نقش مهمی دارد. همچنین موتورهای گیربکسی در تنظیم جهت حرکت خودرو به جلو و یا عقب نیز کاربرد دارند. گیربکس دستی به دو نوع ترتیبی و غیر ترتیبی تقسیم می شود که در گیربکس غیر ترتیبی نیازی به رعایت فاصله سرعت ها نیست. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با کاربرد انواع گیربکس می توانید به سایت رادوکورپ مراجعه نمایید.

 

محصولات مرتبط:

گیربکس شافت مستقیم و یا هلیکال

گیربکس کرانویل یا شافت بغل

مقالات مرتبط:

اطلاعات مهم و ضروری درباره انواع موتور گیربکس صنعتی

نگاهی به گیربکس قدرتی صنعتی و انواع آن

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.