رادوکو | بزرگترین وارد کننده و تامین کننده محصولات صنعتی

مبدل صفحه ای، مزایا و برند های آن

مبدل صفحه ای ، دستگاهی است که گرما را به دلیل اختلاف دما، بین سیالات مختلف مبادله می کند. امروزه مبدل های حرارتی، امری جدا نشدنی از صنایع مختلف هستند و کاربرد آن ها در کارخانه های گوناگون مشهود است.یکی از انواع مبدل های حرارتی، مبدل های صفحه ای هستند که دارای کاربردی گسترده در قسمت های مختلف صنایع هستند. در ادامه با ویژگی ها و انواع این نوع مبدل حرارتی آشنا می شویم.

معرفی مبدل صفحه ای

مبدل های حرارتی صفحه ای، یکی از پرکاربردترین مبدل ها در صنایع مختلف هستند. این مبدل ها از صفحات موازی تشکیل شده اند و بین این صفحات، کانال هایی برای حرکت سیال وجود دارد. جنس این صفحات معمولا استنلس استیل است. سیالات گوناگون بین صفحات حرکت کرده و حرارت از سیال گرم به سیال سرد منتقل می شود.

در این مبدل ها، عاج های کوچکی وجود دارد که جریان مایع را از حالت آرام خارج می کند تا تبادل حرارتی بیشتری انجام شود. اما در مقابل، افت فشار بیشتری نیز خواهیم داشت.

کاربرد مبدل‌صفحه ای

مبدل های صفحه ای به دلیل مزایا و ویژگی هایی که دارند، در موارد مختلف قابل استفاده هستند و می توانند نیاز های روزانه صنایع گوناگون را برطرف کنند. از جمله جاهایی که در آن می توان از مبدل های‌صفحه ای استفاده کرد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنایع شیمیایی
  • صنایع دارویی
  • صنایع پتروشیمی
  • صنایع غذایی
  • صنایع نفت
  • ساختمان ها
  • بیمارستان ها

نمونه مبدل حرارتی صفحه ای 

نمونه مبدل حرارتی صفحه ای 

مزایا و معایب مبدل صفحه ای

این مبدل ها سبک هستند و فضای کمی را اشغال می کنند؛ همچنین از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردار هستند و به راحتی خراب نمی شوند و نیاز به تعمیرات پی در پی ندارند. از آنجایی که پشته صفحه ها به آسانی باز می شود، تمیز کردن این مبدل ها بسیار راحت انجام می شود. علاوه بر این ها، نصب و نگهداری مبدل‌صفحه ای نسبت به دیگر مبدل ها ساده تر است.

اما در مقابل این مزایا، مبدل های صفحه ای معایبی نیز دارند؛ مبدل های‌صفحه ای برای فشار های بالا مناسب نیستند. قیمت این مبدل ها نسبت به سایر مبدل ها بیشتر است. اگر در بین صفحات، نشت ایجاد شود و بین سیالات اختلاط صورت بگیرد، نمی توان به راحتی صفحه نشت دار شده را پیدا کرد. همچنین احتمال ایجاد رسوب در این مبدل ها بالاست.

انواع مبدل‌صفحه ای

  • مبدل های صفحه ای گسکت دار: در این مبدل ها، در بین صفحات از واشر استفاده می کنند تا از نشت آب جلوگیری شود. ضمنا هزینه تعمیر این مبدل ها بسیار کم است.
  • مبدل های‌صفحه ای جوشی: شبیه به مبدل های گسکت دار هستند، اما در بین صفحات به جای واشر، از جوش استفاده شده است تا مقاومت آن ها بالا برود. به دلیل وجود این جوش ها، امکان نظافت این مبدل ها به شکل مکانیکی وجود ندارد.

مبدل صفحه ای جوشی

مبدل‌صفحه ای جوشی

  • مبدل های صفحه ای ریخته گری: انتخابی مقرون به صرفه هستند و به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و … در صنایع مختلف استفاده می شوند.
  • مبدل های صفحه ای نیمه جوشی: مابین مبدل های جوشی و گسکت دار هستند. به این صورت که دو تا از صفحات با واشر به هم متصل و دو مورد بعدی به هم جوش داده می شوند. صفحاتی که با واشر به هم متصل شده اند، به راحتی تمیز می شوند و صفحاتی که با جوش به هم وصل شده اند، برای انتقال سیالات قوی به کار برده می شوند.

برند های مبدل صفحه ای

مبدل های صفحه در برند های مختلفی طراحی و تولید می شوند. از معروف ترین برند های خارجی تولید کننده این مبدل ها می توان به برند های هپاکو، کائوری، دانفوس و فاراکس اشاره کرد. همچنین برند های معتبر ایرانی نیز اقدام به طراحی و تولید مبدل های صفحه ای با کیفیت کرده اند. مجموعه ما با نام تجاری رادوکو، یکی از تامین کننده های تجهیزات صنعتی در کشور بوده که آماده فروش برند های مختلف مبدل های صفحه ای به مشتریان است.

انواع برند های مبدل صفحه ای

انواع برند های مبدل‌صفحه ای

سخن پایانی

همانطور که گفته شد؛ این دستگاه در انواع مدل های مختلف تولید و وارد بازار فروش می شود. برخی از برندهای محبوب در دنیا وجود دارند که بهترین نمونه های این وسیله کاربردی را طراحی و تولید می نمایند. مجموعه ما یکی از بزرگ ترین تامین کننده های ابزارآلات صنعتی در ایران می باشد که توانسته بهترین برندهای مبدل‌صفحه ای و سایر دستگاه های صنعتی را وارد کشور کند.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.