رادوکو | بزرگترین وارد کننده و تامین کننده محصولات صنعتی

کاربرد ولو پروانه در صنعت

ولو پروانه

ولو پروانه ، ولو هایی چرخشی و ساخته شده بر اساس استاندارد API609، هستندو در صنایع مختلف غذایی، پتروشیمی و تاسیسات ساختمانی، قطع و وصل جریان را به عهده دارد. این شیر آلات 4 زمانه، با چرخش 90 درجه باعث باز یا بسته شدن کامل مسیر سیال می شوند. انواع متنوعی از این قطعات در صنایع فرآیندی مانند آب و فاضلاب و مراکز تقویت فشار و پمپاژ مورد استفاده قرار می گیرند؛ که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

ولوهای سایز بالا ، مناسب برای پایپ های عظیم با فشار بالا
ولوهای سایز بالا ، مناسب برای پایپ های عظیم با فشار بالا

ولو پروانه در چه انواعی تولید می شود؟

این قطعات بر اساس معیار های مختلفی دسته بندی می شوند. انواع ولو پروانه را می توان بر اساس نوع عملگر، نحوه اتصال و جنس قطعه، تقسیم بندی کرد.

تقسیم بندی بر اساس نوع عملگر

عملگر(اکچویتور یا محرک)، قطعه ای طراحی شده برای به حرکت در آوردن ولوهای پروانه است. چهار دسته عملگر به کار رفته در ولوهای پروانه، شامل موارد زیر می شوند:

  • ولو پروانه با عملگر پنوماتیک(بادی)

عملگر پنوماتیک، با بیشترین سرعت، مسیر سیال را باز و بسته می کند. این نوع از شیر های پروانه ای، با کمپرسور باد کار می کنند. دو نوع تدریجی و قطع و وصلی این قطعات به شیر برقی 5 به 2 متصل شده و قطع و وصل شیر‌پروانه ای، را با سیگنال PLC و اتصال باد پنوماتیک، انجام می دهند. همچنین با نصب دستگاه سوئیچ باکس بر روی این عملگر، می توان باز یا بسته بودن مسیر سیال را بررسی کرد. قیمت شیر پروانه ای بادی از شیر‌‌پروانه‌ای برقی کم تر بوده و خرید آن مقرون به صرفه می باشد.

عملگر پنوماتیک به کار رفته در باتر فلای ولو
عملگر پنوماتیک به کار رفته در باتر فلای ولو
  • ولو پروانه با عملگر برقی

شیر‌پروانه ای برقی نیز، در دو نوع تدریجی و قطع و وصلی تولید می شوند. در نوع تدریجی که با 20-4 میلی آمپر فعالیت می کند؛ بر خلاف نوع قطع و وصلی، می توان به مقدار دلخواه، مسیر سیال را باز یا بسته کرد. مزیت استفاده از این شیر پروانه ای، خودکار شدن خطوط لوله گذاری و عدم احتیاج به وجود اپراتور است.

  • ولو پروانه ای با عملگر دستی(اهرمی)

عملگر اهرمی، دستی یا کلاجی، ساده ترین نوع اکچویتور قابل نصب بر روی شیر های پروانه ای است. اجزا این عملگر شامل دسته ای ثابت و متحرک می باشند. دسته متحرک در زیر دسته ثابت قرار گرفته و با فشردن آن، امکان چرخش 90 درجه ای شافت متصل به دیسک و باز شدن مسیر سیال، فراهم می شود. با فشردن مجدد دسته متحرک و چرخاندن شافت در خلاف جهت قبلی، این مسیر بسته خواهد شد. این شیر‌پروانه ای، برای اندازه هایی تا 8 اینچ مناسب است.

  • ولو پروانه با عملگر گیربکسی

استفاده آسان از عملگر گیربکسی، آن را به پرمصرف ترین اکچویتور تبدیل کرده است. این عملگر با کوبل شدن با دو نوع گیربکس چرخدنده حلزونی و گیربکس پیچی یا فلکه، 90 درجه چرخیده و باعث عبور سیال می شود. اکچویتور گیربکسی برای نصب بر روی ولوهای پروانه در اندازه های 8 تا 88 اینچ مناسب است.

ولو پروانه با عملگر دستی
ولو پروانه با عملگر دستی

دسته بندی ولوهای پروانه بر اساس نحوه اتصال

  • شیر فلنج دار: استفاده از عملگر گیربکسی حلزونی برای باز و بسته کردن مسیر سیال به وسیله اپراتور، موجود در سایز های مختلف از 8 اینچ به بالا، قابلیت تولید به شکل فلنج باریک برای مکان های با فضا کمتر، مناسب برای فشار های بالا
  • شیر‌ ویفری: نصب در بین دو فلنج در خط لوله، دارای 2 تا 4 گیره، موجود در اندازه های پایین تر از 12 اینچ، نصب در پایپ هایی با فشار پایین، نصب در شیر چدنی، فولادی، استیل، پلیمری و آلومینیومی
  • شیر‌ لاگ(انتها خط): نوعی از شیر‌های بدون فلنج با 4 تا 20 گیره، نصب در بین دو فلنج با پیچ و مهره، استفاده در فشار های بالا، مقاوم در برابر ارتعاشات به علت تعداد بیشتر سوراخ های اتصال
دسته بندی ولوهای پروانه بر اساس نحوه اتصال
تقسیم بندی بر اساس جنس بدنه

این قطعات بر اساس متریال ساخت، در انواع شیرهای چدنی، استیل، آلومینیومی و پلیمری(پلاستیکی)، دسته بندی می شوند.

چه قطعاتی در ولو پروانه به کار می روند؟

ولوهای پروانه، از قطعات زیر تشکیل شده اند:

  • بدنه
  • دیسک(مجرابند)
  • نشیمنگاه
  • محرک(راه انداز)

کلام آخر

در صنایع فرآیندی متعددی مانند نیروگاه ها و صنایع نفت و گاز، برای کنترل جریان سیالات، از قطعه ای به نام شیر‌پروانه ای یا باتر فلای ولو، استفاده می شود. این قطعه با توجه به نوع کاربرد در لوله گذاری های مختلف، در انواعی مانند ولو های چدنی، ویفری و فلنج دار تولید می شود. شرکت رادوکو، با کارشناسان متخصص در زمینه پایپینگ، می تواند در انتخاب انواع ولو پروانه، شما را یاری نماید.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.