رادوکو | بزرگترین وارد کننده و تامین کننده محصولات صنعتی

تفاوت الکتروموتور تک فاز با الکتروموتور سه فاز

تفاوت الکتروموتور تک فاز با الکتروموتور سه فاز

یکی از موارد مهم در زمان خرید الکتروموتور توجه به نوع تک فاز یا سه فاز بوده که با توجه به نوع برق کارگاه یا کارخانه صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. برق تک فاز دارای ولتاژ ۲۲۰ متناوب بوده اما برق سه فاز دارای سه سیم ۳۸۰ ولت متناوب است. هر دو نوع دارای یک سیم نول هستند. در ادامه به صورت مفصل به تفاوت الکتروموتور تک فاز با الکتروموتور سه فاز می پردازیم و در آخر جمع بندی از موارد اشاره شده خواهیم داشت.

تفاوت الکتروموتور تک فاز با الکتروموتور سه فاز

کاربرد الکتروموتور در صنعت

دستگاه الکتروموتور برای تبدیل کردن نیروی الکتریکی به مکانیکی استفاده شده و می توانیم در بسیاری از وسایل صنعتی و خانگی مشاهده نماییم الکتروموتور ها در انواع مختلفی ساخته می ‌شود و در لوازم خانگی مانند لباسشویی، جاروبرقی و غیره می ‌توانیم این دستگاه را مشاهده نماییم.

مکانیزم حرکت الکتروموتور تک فاز و سه فاز به صورت خنده و دوار بوده اما برخی دیگر از دستگاه نیز به صورت خطی کار می کند. در موارد صنعتی مانند پمپ آب خانگی، پمپ های صنعتی انواع کمپرسور ها و آسانسور از این دستگاه استفاده می شود. برای مشاوره جهت خرید و یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصول با ما همراه باشید.

الکتروموتور تک فاز

الکتروموتور های تک فاز با برق شهری فعالیت کرده و با نیروی ۲۲۰ ولت برق کار می کند و با توجه به نوع کاربری آن امکان جابجایی و حمل آسان تری دارد. می توانیم الکتروموتورهای تکفاز را در انواع لوازم خانگی و ماشین های نیمه صنعتی سبک مشاهده نمایی. در نظر داشته باشید نوع تک فاز صدای بیشتری نسبت به الکتروموتور های ضعیف تری دارند.

الکتروموتور سه فاز

الکتروموتورهای سه فاز بیشتر برای فعالیت ‌های صنعتی مورد استفاده قرار گرفته قدرت و توان بیشتری دارد و اغلب در انواع کارگاه ها و کارخانجات خارج از شهر مورد استفاده قرار می گیرند. استهلاک و خوردگی موتور این دستگاه ها کمتر از نوع تک فاز بوده و معمولاً مصرف برق پایین تری دارد. در نظر داشته باشید الکتروموتور های سه فاز با برق شهری کار نکرده و نیازمند مجوز های دریافت برق سه فاز خواهید بود. با توجه به موارد اشاره شده در صورت داشتن برق سه فاز نوع سه فاز آن مقرون به صرفه تر از نوع تک فاز خواهد بود.

تفاوت الکتروموتور تک فاز با الکتروموتور سه فاز

الکتروموتورهای تک فاز و الکتروموتور های سه فاز کاربرد مختلف و متفاوتی داشته و معمولاً نوع سه فاز نیازمند برق فشار قوی تری است. این نوع الکتروموتور را می توان در انواع کارخانه ها و کارگاه ها مشاهده کرده و همچنین در ساختمان هایی که از آسانسور استفاده می شود نیازمند برق سه فاز برای فعالیت آسانسور خواهد بود. الکتروموتور های سه فاز برخلاف نوع الکتروموتور تک فاز به‌آسانی فعالیت کرده و انتخاب آن نیازمند توجه به نوع برق و کاربرد آن در فعالیت مورد نظر شما خواهد بود.

اجزا الکتروموتور تک فاز

دستگاه الکتروموتور دارای فن خنک کننده، یاتاقان، درپوش یاتاقان، روتر و غیره بود و دارای کاربری ساده، وزن سبک نصب و راه اندازی آسان و اتصال تجهیزات مورد نظر است. در نظر داشته باشید با توجه به نوع برق مورد نظر خود دارای مصرف بالا استهلاک زیاد و پر هزینه خواهد بود. شدت جریان مصرفی در نوع الکتروموتور تک فاز بیشتر از نوع سه فاز آن بوده که در نتیجه گشتاور اولیه پایین و صدای بیشتری خواهد داشت.

اجزا الکتروموتور تک فاز

مزایا و معایب الکتروموتور سه فاز

دستگاه الکتروموتور سه فاز قیمت ارزان تر و هزینه بهره وری مناسبی دارد. برخلاف نوع تک فاز از استهلاک کمتر، طراحی مستحکم و قدرت بالاتری دارد. این نوع الکتروموتور دارای صدای بیشتری نسبت به نوع تک فاز بوده و سرعت گشتاور در سرعت های پایین تری را دارد.

جمع بندی

در این بخش از مقاله به بررسی تفاوت الکتروموتور تک فاز با الکتروموتور سه فاز پرداختیم و هر کدام با توجه به نوع برق مصرفی و کاربرد آن قابل خرید و استفاده خواهد بود. اگر نیازمند استفاده از الکتروموتور در فعالیت های صنعتی و فعالیت هایی که نیازمند گشتاور بیشتری است، الکتروموتور سه فاز خریداری نمایید. در صورتی که الکتروموتورهای تک فاز بیشتر برای فعالیت های خانگی و سبک مورد استفاده قرار می گیرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد خرید این محصول و ارسال نظرات خود با مقالات ما همراه باشید.

مقالات مرتبط :

همه چیز در مورد الکتروموتور خارجی

چگونه الکتروموتور را تعمیر کنیم؟

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.