رادوکو | بزرگترین وارد کننده و تامین کننده محصولات صنعتی

اجزاء موجود در دیزل ژنراتور

اجزاء دیزل ژنراتور

معرفی دیزل ژنراتور و موارد استفاده از این محصول

دیزل ژنراتورها تحت عنوان مولد برق نیز در بازار معروف هستند و به فروش می‌رسند. این دستگاه‌ها برای تولید برق از باتری استفاده نمی‌کنند ولی در عوض، از سوخت گازوئیل استفاده می‏کنند.قطعات و اجزاء دیزل ژنراتورها بسیار طیف وسیع و گسترده‌ای دارند. به گفته محققان و کارشناسان متخصص در این زمینه، دیزل ژنراتور از اجزای حائز اهمیت و اساسی در کارخانجات صنعتی می‌باشند. این قطعه وظیفه دارد انرژی الکتریکی را از منابع خارجی گرفته و تامین نماید. در حال حاضر از این محصول در مواقع ضروری همچون قطعی برق استفاده می‌شود.

پدیده قطعی برق برای منازل، آن چنان  ناگوار و نا خوشایند نخواهد بود اما برای مراکزی همچون بیمارستان‌ها، کاخانجات تولیدی و صنایع بسیار خطرناک می‌باشد زیرا این مراکز را به درد سرهای بزرگی می‌اندازد. برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار، از دیزل ژنراتور استفاده می‌کنند. در حال حاضر انواع متفاوتی از دیزل ژنراتورها در بازار ارائه می‌شوند. و هر نوع از این کالا برای مصارف خاصی کاربرد دارد و همچنین کارایی متفاوتی نیز خواهند داشت. در ادامه این مطلب سعی داریم شما را با اجزای دیزل ژنراتور آشنا کنیم زیرا اگر با قطعات تشکیل دهنده این محصول آشنایی کامل داشته باشید راحت‌تر و بهتر می‌توانید از آن نگه‌داری کنید.

اجزاء موجود در دیزل ژنراتور

انواع دیزل ژنراتورهای موجود در بازار

دیزل ژنراتور اضطراری:

سیستم این مولد به صورتی است که در هنگام قطع برق در داخل شهر فعال شده و نیاز به برق را تامین می‌کند.

دیزل ژنراتور به صورت پایه:

از این مولد عموماً در نمایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها جهت برق رسانی موقت استفاده می‌کنند.

دیزل ژنراتور به شکل دائمی:

از این سیستم برای برق رسانی به نیروگاه‌های موجود در داخل شهر استفاده می‌شود.

دیزل ژنراتور به صورت چند منظوره:

از این سیستم جهت برق رسانی برای همه مکان‌ها و مراکز بزرگ و کوچک استفاده می‌شود.

اجزای دیزل ژنراتور

هر دیزل ژنراتور حداقل از 9 جزء تشکیل شده است. در اینجا به توضیح اجزای دیزل ژنراتور می پردازیم. در شکل زیر قطعات اصلی دیزل ژنراتور شماره گذاری و نامگذاری شده است.

اجزای دیزل ژنراتور

اجزای دیزل ژنراتور

موتور دیزل

موتور دیزل از اجزای دیزل ژنراتور است. اندازه موتور مهم است زیرا با مقدار انرژی الکتریکی تولید شده نسبت مستقیم دارد. به این معنی که اگر توان خروجی مورد نظر بیشتر باشد، سایز موتور بزرگتر می شود. نوع موتور دیزلی نیز نوع رایجی است که در خودروها، کامیون ها یا وسایل نقلیه بزرگ استفاده می شود.

آلترناتور

دینام شامل بسیاری از قطعات پیچیده است، اما یکی از مهم ترین اجزای آن روتور است. از شفتی تشکیل شده است که با انرژی مکانیکی موتور و چندین آهنربا دائمی نصب شده در اطراف آن می چرخد ​​و در نتیجه میدان مغناطیسی ایجاد می شود. این میدان مغناطیسی به طور پیوسته به دور یکی دیگر از اجزای مهم دینام که استاتور است می چرخد. این مجموعه ای از هادی های الکتریکی مختلف است که روی یک هسته آهنی پیچیده شده است. اصل القای الکترومغناطیسی می گوید که اگر هادی الکتریکی ساکن بماند و میدان مغناطیسی به دور آن بچرخد، جریان الکتریکی القا می شود.

موتور دیزل

موتور دیزل

سیستم سوخت

در اجزای دیزل ژنراتور سیستم سوخت به طور کلی شامل یک مخزن سوخت با لوله ای است که آن را به موتور متصل می کند.  طیف گسترده ای از ژنراتورهای سایبان بی صدا معمولاً به صورت استاندارد با مخازن سوخت روی پایه ژنراتور الکتریکی ارائه می شود. فرض کنید ظرفیت بیشتری از سوخت مورد نیاز است. در این مورد، ما می‌توانیم یک سیستم سوخت پایه توسعه‌یافته سفارشی یا واحد متصل به یک مخزن سوخت فله اضافی را طراحی و تولید کنیم. برای طرح های بزرگتر ژنراتور برق که نیاز به قرار دادن ژنراتور در یک اتاق آکوستیک دارند، سیستم های سوخت جداگانه معمولاً در داخل یا زیر اتاق یا گاهی اوقات هر دو قرار می گیرند.

سیستم سوخت

سیستم سوخت

تنظیم کننده ولتاژ

رگولاتور ولتاژ  از پیچیده ترین اجزای دیزل ژنراتور است. این قسمت یک هدف توضیحی دارد که تنظیم ولتاژ خروجی است. آنچه در تنظیم کننده ولتاژ می گذرد بسیار دقیق است. در واقع، تضمین می کند که ژنراتور برق را با ولتاژ ثابت مناسب تولید می کند. در غیاب تنظیم کننده ولتاژ، نوسانات شدید بسته به دور موتور رخ می دهد. تمام وسایل الکتریکی که ما استفاده می کنیم نمی توانند چنین منبع تغذیه ناپایداری را کنترل کنند. بنابراین، هدف از استفاده از این قطعه، صاف و یکنواخت نگه داشتن همه چیز است.

سیستم خنک کننده و سیستم اگزوز

این دو بخش هر دو دارای وظایف اساسی در اجزای دیزل ژنراتور هستند. وظیفه سیستم خنک کننده جلوگیری از گرم شدن بیش از حد ژنراتور است. مایع خنک کننده در ژنراتور آزاد می شود که تمام انرژی حرارتی اضافی موتور و دینام را خنثی می کند. سپس خنک کننده تمام این گرما را از طریق یک مبدل حرارتی می گیرد و آن را به خارج از ژنراتور تخلیه می کند.

سیستم اگزوز مشابه اگزوز خودرو عمل می کند. گازهای تولید شده توسط موتور دیزل را جذب می کند، از طریق سیستم لوله کشی وارد آنها می شود و آنها را از Genset خارج می کند.

سیستم روغن کاری

سیستم روانکاری بخشی از اجزای دیزل ژنراتور است که به موتور متصل می شود و روغن را به داخل آن پمپ می کند تا اطمینان حاصل شود که هر قسمت به خوبی کار می کند و در برابر سایر قسمت ها ساییده نمی شود. بدون سیستم روغن کاری مناسب، دستگاه خراب می شود.

شارژر باطری

یک موتور دیزلی به یک موتور الکتریکی کوچک نیاز دارد تا به آن کمک کند. موتور کوچک با باتری کار می کند که باید شارژ شود.

شارژر باطری

شارژر باطری

صفحه کنترل

در اجزای دیزل ژنراتور این قسمت فقط در مورد کنترل و راه اندازی ژنراتور می باشد. این دستگاه دارای هر شیء کنترلی از جمله دکمه استارت، سوئیچ فرکانس، نشانگر سوخت موتور، نشانگر دمای مایع خنک کننده و موارد دیگر است که به کاربر امکان می دهد کارهای مختلف انجام دهد یا موارد خاصی را بررسی کند. پانل کنترل ژنراتور را راه اندازی و خاتمه می دهد، موتور و دینام را برای اجرای نظارت، نگهداری و کنترل نظارت می کند. کنترل پنل اطمینان می دهد که همه چیز به درستی اجرا می شود. همچنین می تواند همگام سازی را برای فعال سازی کار موازی فراهم کند.

صفحه کنترل

صفحه کنترل

دیگر اجزاء مهم و کاربردی تشکیل دهنده دیزل ژنراتورها

به عنوان قطعات مهم و کاربردی در دیزل‌ ژنراتورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ژنراتور:

این قطعه مسئولیت تبدیل کردن انرژی حرکتی به الکتریکی را بر عهده دارد.

قطعه‌ای به نام رگلاتور مخصوص به ولتاژ:

این قطعه  مسئولیت تنظیمات مربوط به خروجی ژنراتور را بر عهده دارد.

سیستم‌هایی که وظیفه خنک کردن دیزل را دارند و همچنین وجود اگزوز:

این سیستم‌ها  مسئولیت خنک نگه‌داشتن تمامی اجزا را بر عهده دارند.

در انتخاب موتور دیزل ژنراتور بسیار دقت داشته باشید زیرا این قطعه تاثیر به سزایی در میزان عمر دستگاه شما خواهد داشت.

شاسی:

بخش مهمی به نام شاسی که اجزا همگی بر روی آن قرار خواهند گرفت.

قاب در بر گیرنده اجزاء و محتویات دیزل ژنراتور

هر یک از اجزا و موارد نام برده شده در بالا وظایف مخصوص به خود دارند، توجه داشته باشید که بروز هرگونه مشکل در هر یک از قطعات موجود در دیزل ژنراتور، اختلال و مشکلات زیادی برای دیزل به وجود می‌آورد در ادامه مطلب قصد داریم شما را با اجزاء دیزل ژنراتور بیشتر آشنا سازیم.

 

 

محصولات مرتبط :

 

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.