رادوکو | بزرگترین وارد کننده و تامین کننده محصولات صنعتی

کاربرد و نحوه انتخاب واشر اسپیرال وند

نحوه انتخاب واشر اسپیرال وند

در اوایل قرن بیستم برای پاسخگویی به شرایط فزاینده ای که در عملیات پالایشگاه نفت با آن مواجه می شود، آن را می سازند. واشر اسپیرال وند معمولاً با پرداخت‌های سطح فلنج که با استفاده از دستگاه روکش فلنج ایجاد می‌ شوند، استفاده می‌ شود. واشرهای مورد استفاده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی باید برای مقابله با فشارهای بالا، دمای شدید و حملات شیمیایی مهندسی شوند. نوسانات بالا، همراه با اختلاف دما در سراسر صفحه فلنج و کاهش تنش پیچ، باعث می شوند که واشر با انعطاف پذیری بیشتری پیدا کند.

واشر اسپیرال وند

جنس این واشر نیمه فلزی است و از یک نوار فولادی ضد زنگ V شکل و یک ماده پرکننده غیر فلزی مانند گرافیت یا PTFE تشکیل شده است. همچنین روی واشر، یک حلقه بیرونی جامد وجود دارد که برای کنترل تراکم استفاده می شود. این امر خطر خزش مواد را از طریق سفت شدن بیش از حد به حداقل می رساند.

برای سخت ترین شرایط، واشر اسپیرال وند  با یک حلقه داخلی اضافی در دسترس هستند. این کار از سیم پیچ ها (به ویژه پرکننده)، در برابر آلودگی یا حمله محصولی که از محل اتصال خط لوله عبور می کند، محافظت می نماید. استانداردهای صنعت ایجاب می کند که واشرها از  کد رنگی برخوردار باشند. این برای شناسایی مواد فلزی و پرکننده ذکر شده در مقررات ASME B16.20 است. تصویر زیر نشانه های مورد نیاز برای انطباق را نشان می دهد

آشنایی با مشخصات فنی

آشنایی با مشخصات فنی

مشخصات فنی واشر اسپیرال وند

لیست زیر فقط یک نمای کلی است و نباید به عنوان توصیه یا دستورالعمل رسمی تلقی شود. لطفا با سازنده  واشر اسپیرال وند خود مشورت کنید.

  • هنگام نصب واشر روی فلنج جدید یا در صورت تعویض فلنج قدیمی، باید سطوح فلنج را تمیز و عاری از فرورفتگی و خط خوردگی کنید. اگر این عمل را به جای نیاورید؛ می تواند منجر به نشت مفصل شود.
  • سازنده واشرها سطحی بین 3.2 میکرون تا 6.3 میکرون را توصیه می کند.
  • صفحات فلنج باید موازی و متحدالمرکز باشند، بدون آنکه نیاز به کشیدن آنها در موقعیت با بارهای پیچ و مهره بیش از حد باشد.
  • یک اسپیرال وند هرگز نباید دوباره استفاده شود. همیشه از یک جدید آن استفاده کنید.
  • قبل از نصب، بررسی کنید که واشر آسیبی ندیده باشد و مشخصات صحیح لازم را داشته باشد.
  • از چسب  یا روان کننده ها نباید استفاده کرد.
  • پس از نصب، بررسی کنید که سطوح فلنج موازی باشند. این را می توان با ابزار اندازه گیری شکاف فلنج امتحان نمود.

نحوه انتخاب واشر اسپیرال وند

معمولا برای نحوه انتخاب واشر اسپیرال وند ابتدا باید ابعاد داخلی و خارجی آن را بسنجید. سپس عوامل مختلفی چون فشار کاری، متریال و دمای آن را دقت نمایید و بهترین آن را انتخاب کنید. همچنین باید با اجزای تشکیل دهنده آن آشنایی داشته باشید. در زیر شما با اجزای تشکیل دهنده واشر اسپیرال وند بیشتر آشنا می شوید.

  1. فیلر قسمت میانی گسکت بوده و با افزایش دما و فشار، مقاومت آن نیز بالا می رود. فیلر اسپیرال وند معمولاً از گرافیت و تفلون است. اما در جنس های دیگری مانند میکا و سیلیکون نیز یافت می شوند.
  2. استریپ قسمت فنری شکل این واشر است. جنس آن استیل از نوع 304 و 316 است. شکل ظاهری آن V مانند بوده و فشاری که به آن وارد می شود را به راحتی تحمل می کند. همین امر باعث آب بندی می شود.
  3. رینگ داخلی از دیگر قسمت های واشر اسپیرال وند است؛ جنس استیل مدل 304 و 316 کربن استیل بوده با بالا رفتن فشار، مقاومت خود را نیز افزایش می دهد.
  4. رینگ خارجی از جنس استیل 304 و 316 کربن استیل می باشد. همچنین با نگه داشتن بخش داخلی گسکت باعث مقاومت بیشتر آن می شود.

مواد متخلفی در این واشر بکار رفته است

مواد متخلفی در این واشر بکار رفته است

مواد بکار رفته در واشر اسپیرال وند

ساخت مواد یک واشر گسکت اسپیرال به شرایط و عوامل خاصی چون  دما، فشار و ماده مرتبط است. به عنوان مثال یک واشر استاندارد معمولی پیچ خورده مارپیچی می تواند از یک حلقه داخلی فولاد ضد زنگ 316 ، سیم پیچی با پرکننده گرافیت و یک حلقه بیرونی فولاد کربنی تشکیل شود. برای ایجاد سازگاری های شیمیایی مختلف و دوام آوردن زیر فشار و دما، مجموعه ای از مواد پرکننده از جمله گرافیت، PTFE، غیر آزبست و میکا در  واشراسپیرال وند بکار می رود.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.