رادوکو | بزرگترین وارد کننده و تامین کننده محصولات صنعتی

ویژگی های منحصر به فرد اتصالات جوشی مانیسمان

اتصالات جوشی مانیسمان، از جمله مهم ترین تجهیزاتی هستند که در صنایع گوناگون نظیر پتروشیمی، انتقال نفت و گاز، تاسیسات ساختمانی، تاسیسات پالایشگاهی و … مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی این اتصالات نسبت به اتصالات جوشی درزدار گرانتر هستند، اما به دلیل مقاومت بالایی که در برابر فشار و حرارت دارند، طول عمر بالاتری داشته و مقرون به صرفه خواهند بود.

اتصالات جوش مانیسمان

اتصالات جوش مانیسمان

ویژگی های اتصالات جوشی مانیسمان

از جمله مهم ترین متریالی که در صنایع مختلف به چشم می خورند، اتصالات جوشی هستند. در واقع اتصالات جوشی لوله هایی با ابعاد مختلف می باشند که هر کدام از آن ها نقشی، حیاتی، را در صنایع ایفا خواهند کرد. امروزه لوله ها و اتصالات جدیدی در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند که با عنوان اتصالات جوشی مانیسمان شناخته می شوند. اتصالات مانیسمان، لوله هایی از فولاد یا آلیاژ هایی از فولاد می باشند که با تکنولوژی میان تهی شمش فولادی به وسیله حرارت بالا ساخته شده اند. در واقع بر روی این تجهیزات هیچگونه درز و محل اتصالی به چشم نمی خورد که این امر نقش گسترده ای در کاربرد و مزیت های آن ها دارد. پس از اتمام فرایند تولید اتصالات مانیسمان، بر روی آن ها پوششی از لاک یا گالوانیزه قرار می گیرد تا مقاومت آنها را در برابر عوامل مختلف افزایش دهد.

برتری لوله های بدون درز مانیسمان نسبت به لوله های درزدار

مزیت های بی شمار اتصالات جوشی مانیسمان را می توان به عنوان اصلی ترین عامل پرکاربرد بودن آن ها در صنایع دانست. بدنه این اتصالات، دارای ضخامت بیشتری نسبت به لوله های درزدار می باشد که این امر موجب افزایش چشمگیر مقاومت حرارتی این اتصالات شده است. علاوه بر این، نتیجه تست هیدرواستاتیک این اتصالات، مقاومت مکانیکی بالای آن ها را نمایش می دهد که می توانند فشاری چندین برابر بیشتر از لوله های درزدار را تحمل نمایند..

همانطور که عنوان شد این لوله ها غالبا از کربن استیل و استنلس استیل ساخته شده اند که به موجب این امر، در برابر خوردگی و مواد شیمیایی مقاوم هستند. همچنین برای استفاده از آن ها به هیچ گونه فرایند جوشکاری نیازی نیست و در نتیجه، تاثیر چشمگیری در کاهش هزینه نهایی صنایع خواهند داشت.

اهمیت اتصالات جوشی

اهمیت اتصالات جوشی

کاربرد اتصالات جوش مانیسمان

به طور کلی کاربرد اساسی اتصالات جوشی مانیسمان را می توان در بخش هایی از صنایع مختلف دانست که فشار بالایی را متحمل می شوند؛ زیرا که لوله های درزدار مستعد ترک خوردگی و نشتی در برابر فشار و حرارت، هستند. از مهم ترین کاربرد های این اتصالات را می توان استفاده از آن ها در لوله کشی برج های انتقال دهنده خطوط برق و ساختمان های مرتفع، لوله کشی های آتش نشانی و گاز و … دانست. علاوه بر این، از آن ها می توان برای تولید مخازن تحت فشار شدید و همچنین مبدل های حرارتی نیز استفاده نمود. لازم به ذکر است که نقل و انتقالات نفت و گاز نیز به وسیله اتصالات مانیسمان امکان پذیر خواهد بود.

انواع اتصالات بدون درز

اتصالات جوشی مانیسمان را می توان مطابق با پارامتر های مختلف، به انواع گوناگونی تقسیم نمود. یکی از پارامتر های تقسیم کننده انواع این اتصالات، رده بندی آن ها می باشد که مطابق با ضخامت های متفاوت در رده های 10 الی 180 تقسیم بندی می شوند. قطر خارجی این لوله ها نیز معادل 10.3 الی 610.4 میلی متر می باشد که هر کدام از آن ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند. علاوه بر این، تبدیل های مانیسمان، سه راهی، زانو مانیسمان و نیپل مانیسمان را می توان از دیگر انواع این اتصالات نام برد که در ابعاد مختلفی و به منظور بسته شدن به سایر اتصالات، تولید شده اند.

انواع اتصالات جوشی

انواع اتصالات جوشی

پرکاربرد ترین لوله های مانیسمان

با اینکه لوله های مانیسمان تنوع گسترده ای دارند، اما امروزه از لوله های A106 اغلب در فرایند های فشار سیال بالا و دمای بالا استفاده می شود و کاربرد چشمگیری در پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی دارند. لوله های A53 نیز از دیگر نمونه های پرکاربرد اتصالات مانیسمان هستند که به منظور انتقال بخار، گاز و آب با فشار کم و دمای پایین مورد استفاده قرار می گیرند.

نتیجه گیری

برای انتقال نفت و گاز بهتر است که از اتصالات جوشی مانیسمان مانند لوله های مانیسمان API 5L بهره ببرید. لوله های گوشتدار از دیگر انواع اتصالات مانیسمان هستند که نسبت به سایر گونه ها، کاربرد کمتری دارند، چرا که ضخامت آن ها بسیار بیشتر از اتصالات مانیسمان معمولی است و وزن بالایی دارند.

 

محصولات مرتبط: 

لوله مانیسمان

تبدیل مانیسمان بنکن

مقالات مرتبط:

آشنایی با انواع اتصالات بنکن

استاندارد های اتصالات

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.