رادوکو | بزرگترین وارد کننده و تامین کننده محصولات صنعتی

نگاهی به گیربکس قدرتی صنعتی و انواع آن

گیربکس یا همان جعبه دنده، ابزاری برای انتقال قدرت است، که میان موتور و مصرف کننده توان قرار می گیرد. گیربکس قدرتی صنعتی یکی از انواع پرکاربرد گیربکس ها است، که وظیفه دارد تا در سرعت دوران و گشتاور مورد نیاز برای استفاده در بخش های صنعتی، تغییراتی ایجاد کند. این گیربکس ها دارای مکانیزمی در داخل خود هستند، که با کم و زیاد کردن آن می ‌توانید گشتاور مورد نیاز برای دستگاه را به دست آورید. گیربکس قدرتی صنعتی خود دارای انواع مختلفی است، که در ادامه مطلب به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

گیربکس صنعتی دارای چند دسته است؟

به طور کلی این گیربکس ها دارای دو دسته اصلی هستند، که عبارتند از:

–  گیربکس های کاهنده

این گیربکس ها با قرار گرفتن بین محرک و متحرک، دور مورد نیاز را تامین می کنند. همچنین این گیربکس ها دارای انواع مختلفی هستند و بیشتر گیربکس ها نیز در این دسته قرار می گیرند.

–  گیربکس های افزاینده

این نوع گیربکس قدرتی صنعتی که با نام گیربکس دور بالا نیز شناخته می شود، برای رسیدن به سرعت بیشتر با گشتاور کمتر در صنایع  تولید انرژی همچون توربین های بادی و غیره، به کار گرفته شده تا تغییرات لازم را ایجاد کند.

انواع گیربکس های صنعتی

–  گیربکس حلزونی

در این نوع گیربکس ها یک ماردون فولادی سنگ خورده و یک چرخ دنده حلزونی غالباً برنزی وجود دارد، که باعث تامین حرکت سینماتیکی گیربکس می شود. ساختار و زاویه خروجی گیربکس ها حالت متعامد دارد، که باعث شده کاربردهای فراوان داشته باشند. از جمله این کاربردها می‌ توان به آسانسورها، سیستم های بالابر، سیستم انتقال مواد کوچک و غیره اشاره کرد. همچنین این نوع گیربکس قدرتی صنعتی در نسبت های تبدیل بالای 30، برگشت‌ پذیری نداشته و در ۸ حالت متفاوت می تواند نصب شود.

گیربکس قدرتی صنعتی در صنایع مختلفی به کار گرفته می شود.

گیربکس قدرتی صنعتی در صنایع مختلفی به کار گرفته می شود.

–  گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم

چرخ دنده های متعدد و مار پیچ شکل درون این گیربکس ها، باعث شده تا نام هلیکال به آنها داده شود. این گیربکس ها از نوع ساده و با امتداد پروفیل مورب نسبت به امتداد شفت بوده و انتقال نیرو در آنها با توجه به ساختار هلیکال چرخ دنده ها و حرکت یک نقطه در امتداد سطح دنده صورت می‌ گیرد. کاهش صدا و درگیری نرم چرخ دنده ها در این نوع گیربکس ها، باعث شده در سیستم های انتقال نیرو به کار گرفته شوند. این نوع گیربکس قدرتی صنعتی با کاهش دور، گشتاور قسمت خروجی را افزایش می دهد.

–  گیربکس آویز

قابلیت چند محوری در این گیربکس ها، باعث شده تا توانایی ایجاد نسبت های تبدیل بالا و گشتاور های بالا را داشته و از این رو در دستگاه ‌هایی چون میکسر، که نیاز به گشتاور بالا و کارکرد دائم دارند، مورد استفاده قرار گیرد. ساختار چرخ دنده های آن شبیه به گیربکس هلیکال بوده و ساختار چند محوری آن ها به صورت موازی است. وجود حجم بالایی از روغن در آنها، آن هم به صورت دائمی، باعث شده تا ظرفیت حرارتی بالایی نسبت به سایر گیربکس هلیکال داشته و از طول عمر بیشتری بهره مند شوند.

گیربکس های دارای اجزای متفاوتی هستند.

گیربکس های دارای اجزای متفاوتی هستند.

–  گیربکس کرانویل پینیون

این مدل گیربکس قدرتی صنعتی دارای تعدادی چرخ دنده هلیکال و دو چرخه دنده با قابلیت انتقال گشتاور در زاویه ۹۰ درجه هستند. برای انتقال نیرو در محورهای متعامد و غیرمتعامد و متنافر، به درگیری دنده ها در دو سطح مورب نیاز است، که چرخ دنده های مخروطی مارپیچ، مسئول تامین آن هستند. درگیری همزمان پروفیل دنده های مخروطی مارپیچ در آن، باعث شده تا گشتاور های بالاتر اما بدون ضربه و صدا را به نرمی انتقال دهد.

–  گیربکس خورشیدی

نوع دیگری از گیربکس قدرتی صنعتی می باشد، که در صنایع سبک و سنگین به منظور کاهش یا افزایش دور، در صورتی که نسبت تبدیل بالا بوده و توان های بالایی در فضای محدود و راندمان بالای گیربکس وجود داشته باشند، مورد استفاده قرار می گیرد. قابلیت بکارگیری در دورهای بالا و توان های بالای آن، باعث شده تا از جمله پرکاربردترین گیربکس ها باشد. این نوع گیربکس دارای دو نوع تک استیج و چند استیج است.

گیربکس ها ابزاری برای انتقال قدرت هستند.

گیربکس ها ابزاری برای انتقال قدرت هستند.

جمع بندی

گیربکس قدرتی صنعتی دارای انواع مختلفی بوده، که هر یک از آنها در بخش‌ های مختلفی از صنعت به کار گرفته می شوند. شما می ‌توانید با توجه به کاربرد مورد نظر خود، اقدام به خرید یکی از گیربکس های معرفی شده کنید. البته توجه داشته باشید که پس از خرید گیربکس، اقدامات لازم برای افزایش طول عمر آنها را انجام دهید. برای اطلاع از این شرایط نگهداری، می توانید به کاتالوگ هر محصول مراجعه کنید.

 

محصولات مرتبط:

گیربکس دور متغیر یا واریاتور

گیربکس آویز یا گیربکس شافت موازی

مقالات مرتبط:

فروش تخصصی گیربکس صنعتی با ما تجربه کنید

عملکرد و انواع دیزل ژنراتور دائم کار

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.