رادوکو | بزرگترین وارد کننده و تامین کننده محصولات صنعتی

چرا همه باید موتور برق خانگی بخرند؟

موتور برق سایلنت

موتورهای برق دلیلی هستند تا بتوانیم از فناوری ‌هایی که در قرن بیست و یکم وجود دارد لذت ببریم. بدون موتور، ما هنوز در دوران توماس ادیسون زندگی می‌کردیم، جایی که تنها هدف برق، لامپ‌ ها بود. موتورهای الکتریکی در اتومبیل ها، قطارها، ابزارهای برقی، فن ها، تهویه مطبوع، موتور برق خانگی ، دیسک درایوها و موارد دیگر یافت می شوند. برخی از ساعت های الکتریکی حتی از موتورهای کوچک استفاده می کنند.

موتور برق چیست؟

موتور الکتریکی یک ماشین الکتریکی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. بیشتر موتورهای الکتریکی از طریق تعامل بین میدان مغناطیسی موتور و جریان الکتریکی در سیم پیچی کار می کنند. این فعل و انفعال نیرویی (طبق قانون فارادی) به شکل گشتاور ایجاد می کند که به شفت موتور اعمال می شود. موتورهای الکتریکی می توانند از منابع جریان مستقیم (DC) مانند باتری ها یا یکسو کننده ها تغذیه شوند. یا توسط منابع جریان متناوب (AC) مانند اینورترها، ژنراتورهای الکتریکی یا شبکه برق.

انواع مختلفی از موتور برق خانگی وجود دارد که برای اهداف مختلف ساخته شده اند و در ادامه توضیح خواهیم داد. اصل اساسی زیر بنای عملکرد یک موتور الکتریکی، قانون القایی فارادی است. یعنی زمانی که یک جریان متناوب با یک میدان مغناطیسی در حال تغییر برهم کنش می کند، نیرو ایجاد می شود. از زمان اختراع موتورها، پیشرفت های زیادی در این زمینه مهندسی رخ داده و موضوعی بسیار مهم برای مهندسان مدرن شده است.

موتور برق هیوندای یکی از معتبر ترین مارک های موتور برق خانگی
موتور برق هیوندای یکی از معتبر ترین مارک های موتور برق خانگی

کاربرد موتور برق

موتور الکتریکی ماشینی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. آنها مهمترین ابزار در زندگی امروزی هستند. به کاهش تلاش و افزایش توانایی انجام کار با استفاده از قابلیت های عادی کمک می کند. موتورها به طور موثر اضافه کاری را کاهش می دهند و راحتی و ایمنی را با کار در روز و شب بدون هیچ تاخیری فراهم می کنند. برخی از کاربردهای عمده موتورهای الکتریکی در عصر تکنولوژی مدرن به این شرح می باشد. موتور الکتریکی یک وسیله مهم در کاربردهای مختلف مانند گرمایش AC ولتاژ بالا، تجهیزات سرمایش و تهویه، وسایل نقلیه موتوری و موتور برق خانگی و لوازم خانگی است.

انواع موتور برق بر اساس سوخت مورد استفاده

موتور برق ها بر اساس نوع سوخت مورد استفاده به سه دسته تقسیم می شوند :

  • موتور برق گاز سوز:

    این مدل هزینه کمتری نسبت به موتور برق بنزینی دارد، کم مصرف بوده و باعث کاهش آلودگی هوا می شود. این نوع دستگاه بی خطر است و طول عمر بیشتری نسبت به دو مدل دیگر دارد.

  • موتور برق بنزینی:

    پرکاربرد ترین نوع موتور برق خانگی می باشند و باید در فضای باز مورد استفاده قرار بگیرند چرا که به هنگام استفاده گازهای اکسید کربن و دی اکسید کرین تولید می کنند. اگر در فضای باز مورد استفاده قرار نگیرند ممکن است منجر به خفگی شوند.

  • موتور برق دیزلی:

    این مدل بدون سیستم جرقه و شمع بوده و سیستم سوخت رسانی آن دارای یک پمپ انژکتور است. بیشترین رنج منصرف این نوع از موتور برق ها از ۵۰ تا ۱۰۰۰ کیلو ولت آمپر می باشد.

    موتور برق دیزلی
    موتور برق دیزلی

انواع موتور برق از نظر سیستم خاموش و روشن شدن

موتور برق خانگی از لحاظ نوع خاموش و روشن شدن سه دسته هستند :

  • موتور برق های هندلی:

    این نوع موتور برق ها به صورت دستی روشن می شوند. هندل در واقع طنابی است که با دست کشیده می شود و باعث چرخش موتور شده و با ورود سوخت و زدن جرقه موتور روشن می شود.

  • موتور برق های استارتی:

    این مدل دارای باطری بوده و با دکمه استارتا یا سوییچ تعبیه شده روی خود به راحتی خاموش و روشن می شود.

  • موتور برق های اتوماتیک:

    این مدل دارای سیستم سوییچ اتوماتیک برق شهر است یعنی با قطع برق موتور برق به صورت اتوماتیک روشن شده و برگشت برق شهر فرمان خاموش شدن موتور برق ارسال می گردد.

    موتور برق گازسوز اتوماتیک
    موتور برق گازسوز اتوماتیک

اجزای تشکیل دهنده موتور برق

موتورهای برق برای تولید انرژی الکتریکی، به تعدادی از قطعات تخصصی متکی هستند. هنگامی که مشکلی برای موتور برق خانگی ایجاد می شود، اغلب یکی از قسمت های اصلی مقصر است. در اینجا نگاهی به پنج قسمت اصلی یک موتور الکتریکی داریم.

  • روتور:

    این قسمت محرک اصلی موتور الکتریکی است. با چرخاندن یک شفت، نیرو را به مکانیزم های مربوطه می فرستد. روتور و استاتور از طریق هادی هایی که جریان را حمل می کنند و نیرویی را برای چرخش مناسب شفت ایجاد می کنند، تعامل دارند.

  • استاتور:

    استاتور نقش مهمی در ایجاد میدان مغناطیسی مورد نیاز برای به حرکت درآوردن آرمیچر چرخان در موتور برق خانگی دارد. استاتورها معمولاً با آسترهای فلزی نازک به جای هسته های فلزی ساخته می شوند. این به جلوگیری از اتلاف انرژی کمک می کند.

  • فاصله هوا:

    بین استاتور و روتور، شکاف هوا وجود دارد، که برای اطمینان از تعامل موثر میدان های مغناطیسی در حین تولید نیرو کار می کند. اگر مشکلی با این شکاف وجود داشته باشد، ممکن است اصلا برق تولید نشود.

  • سیم پیچ :

    سیم‌پیچ ‌هایی که به بخش ‌های کموتاتور متصل می‌شوند و برای ایجاد میدان‌ های مغناطیسی مورد نیاز هستند که به نوبه خود شرایط را برای وقوع القای الکترومغناطیسی ایجاد می کنند.

  • کموتاتور:

    در موتور برق خانگی خاص، از کموتاتورها برای معکوس کردن متناوب جهت جریان بین مدار خارجی و روتور استفاده می شود.

    موتور برق
    موتور برق

چگونه از موتور برق استفاده کنیم؟

قوانین ایمنی موتورهای الکتریکی عبارتند از:

  • محل کار باید همیشه روشن و تمیز نگه داشته شود.
  • همه موتورها دارای اجزای کوچک زیادی هستند. کودکان خردسال باید از محل کار دور نگه داشته شوند.
  • موتور برق خانگی نباید بدون مراقبت رها شود.
  • ولتاژ عملیاتی نامی نباید بیش از حد مجاز باشد. ولتاژ بالا ممکن است باعث گرم شدن بیش از حد و ایجاد آتش سوزی شود.
  • موتورها باید توسط افراد واجد شرایط کار کنند.
  • اگر جریان عبوری از ترانزیستور زیاد باشد، ممکن است بسیار داغ شود. برای جلوگیری از سوختگی به آن دست نزنید. با لحیم کاری بسیار داغ می شود! با این ابزار بسیار مراقب باشید، زیرا به راحتی می توانید خود را با آن بسوزانید. لحیم کاری امکان دارد حاوی سرب باشد. برای کودکان کوچک مناسب نیست.
  • زمانی که موتور روشن می باشد همه باید فاصله ایمن را از اجزای متحرک یا چرخان موتور یا بار محرکه حفظ کنند. هنگام قطع برق، مطمئن شوید که برق موتور قطع شده تا در هنگام برگشت برق به طور غیر منتظره روشن نشود.
  • تعمیر و نگهداری موتور الکتریکی، خواه معمول باشد یا نه، مستلزم دست زدن و آزمایش مکرر موتور برق خانگی است. برای تعمیر و نگهداری آن خودتان اقدامی نکنید و از متخصص های این حوزه کمک بگیرید.
موتور برق کیفی
موتور برق کیفی

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم تمامی جوانب موتور برق ها را بسنجیم و به شما در انتخاب و حتی استفاده از آن ها کمک کنیم. موتور برق خانگی وسیله ای بسیار کاربردی است که با مارک های متفاوت در رادوکو می توانید آن را پیدا کنید. انواع مختلف موتور برق های خانگی را بررسی کنید و بهترین آن را از سایت ما خریداری کنید.

 

محصولات مرتبط:

موتور برق کوپ

موتور برق جیانگ دانگ

مقالات مرتبط:

انواع ژنراتور

موتور برق هوندا

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.