رادوکو | بزرگترین وارد کننده و تامین کننده محصولات صنعتی

کارایی پمپ به چه عواملی بستگی دارد

انتقال سیالات به تجهیزات ویژه ای برای جابه جایی نیاز دارند، شرایط خاص جابه جایی مایعات که گاهی اوقات با افزایش فشار و افزایش ارتفاع در بخش های مختلف روبرو هستند باعث طراحی  نمونه های خاصی از پمپ با کارایی متفاوت شده است. عملکرد پمپ و کارایی پمپ تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می گیرد و همه  این عوامل در طراحی نهایی پمپ تاثیرگذار است.

  • دبی
  • ارتفاع یا فشار پمپ
  • فشار
  • افت ارتفاع پمپاژ
  • جرم مخصوص سیال
  • توان خروجی پمپ
  • توان مصرفی پمپ
  • راندمان

نمونه ای از پمپ های صنعتی

نمونه ای از پمپ های صنعتی

آیا دبی یا آبدهی بر کارایی پمپ تاثیرگذار است؟

دبی یک سیال به عنوان مقدار عبور سیاال از یک مقطع در واحد زمان تعریف می شود. اندازه گیری این دبی به دو صورت انجام می شود.

  • واحد جرمی

در این بخش میزان عبور توده جرمی سیال در مقدار مشخصی از زمان محاسبه می شود که  واحد آن Kg/h است.

  • واحد حجمی

در این بخش مقدار حجم عبوری از سیال در واحد زمان محاسبه می شود و واحد آن مترمکعب بر ثانیه یا لیتر در دقیقه است.

در زمان عبور سیال از لوله  نیاز به اختلاف ولتاژ داریم، مقدار دبی جریان و سطح مقطع لوله باید با یکدیگر متناسب باشد تا بر کارایی پمپ تاثیر منفی نداشته باشد و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار ندهد.

هد یا فشار پمپ چه تاثیری بر کارایی پمپ دارد؟

فشار پمپ عبارت است از ارتفاعی است که پمپ می تواند سیال را با وجود فشار جابه جا کند. برای هر نمونه از پمپ هد یا فشار آب بر حسب متر یا فوت می تواند در نظر گرفته شود. اما برای پمپ های روتاری و جابه جایی مثبت بار و کیلوپاسکال واحد اندازه گیری است. کارایی پمپ برای پمپ هایی که  قرار است سیالات را در ارتفاعات خاصی جابه جا کنند تحت تاثیر این ارتفاع قرار می گیرد. طراحی پمپ هایی که در ارتفاع استفاده می شود باید بر اساس قطر پروانه و سرعت گردش موتور انجام شود تا بهره وری و کارایی پمپ در انتقال سیال در بهترین شرایط باشد. نوع سیال در طراحی اهمیت  زیادی ندارد.

فشار ، جرم مخصوص سیال و کارایی پمپ

فشار با ارتفاع متفاوت است و عبارت از مقدار فشار وارد شده  بر واحد سطح می باشد. مقدار فشاری که یک سیال در زمان عبور ایجاد می کند 700 تا 800 برابر فشار هوا است. هر سیالی به دلیل داشتن وزن متفاوت می تواند فشار متفاوتی را ایجاد کند.  طراحی پمپ و کارایی پمپ باید با توجه به این شرایط در نظر گرفته شود تا در نهایت بهره وری آن افزایش پیدا کند. جرم مخصوص همان وزن سیال است  که بر اساس دو واحد Kg/dm3,Kg/l اندازه گیری می شود.

کاربرد موثر پمپ در تجهیزات صنعتی

کاربرد موثر پمپ در تجهیزات صنعتی

تاثیر توان خروجی و توان مصرفی در کارایی پمپ

توان خروجی مقدار انرژی یا توانی است که پمپ به سیال وارد می کند. این توان خود به  دبی، ارتفاع و وزن سیال وابسته است.  برای انتخاب یک پمپ صنعتی برای یک سیستم یکی از موارد مهمی که در عملکرد آن مورد توجه قرار می گیرد تاثیر توان خروجی در کارایی پمپ می باشد. اما بخش مهم دیگری که در فعالیت  پمپ تاثیر گذار است توان مصرفی آن است. انرژی و توانی که به وسیله موتور به پمپ وارد می شود تا سیال را انتقال دهد توان مصرفی گفته می شود. توان مصرفی از توان خروجی بیشتر است و با درصد بیان می شود.

چه مواردی نشان دهنده  شرایط بحرانی درکارایی پمپ است؟

پمپ نیز مانند دیگر دستگاه هها در شرایط خاصی دچار مشکل و عملکرد نامناسب می شود. شناسایی به موقع این ایرادات کمک می کند تا از بروز مشکلات بزرگتر و گاهی هزینه های گزاف برای یک سیستم جلوگیری شود.

  • لرزش و صدای پمپ

بالانس نبودن روتور یا وجود اجسام خارجی در پروانه و گاهی اوقات شل بودن  قطعه می تواند باعث ایجاد لرزش شود که این عامل کارایی پمپ را کاهش می دهد.

  • یکسره کار کردن پمپ

اگر پمپ تنظیم نباشد و بدون استراحت فعالیت کند و در حقیقت خشک  و بدون سیال کار کند، پس از مدتی دچار مشکل خواهد شد و کارایی آن کاهش پیدا خواهد کرد.

پمپ های استاندارد صنعتی

پمپ های استاندارد صنعتی

نتیجه گیری

 جابه جایی سیالات و مایعات در دنیای امروز شکل جدیدی به خود گرفته است. تجهیزات گسترده ای در زمینه انتقال سیالات طراحی شده است . عملکرد و کارایی پمپ بر اساس جریان عبوری سیال از پمپ و ارتفاعی که باید سیال جابه جا شود در نظر گرفته می شود.

 

محصولات مرتبط:

پمپ طبقاتی

ساید چنل

مقالات مرتبط:

نحوه عملکرد پمپ وکیوم

مزیت های پمپ هوادهی برای تمامی صنایع کدام است؟

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.