رادوکو | بزرگترین وارد کننده و تامین کننده محصولات صنعتی

مهم ترین ویژگی های گیربکس اتوماتیک و تفاوت آن با نمونه های دستی

 بهتر است بدانید که این نوع گیربکس ها قدمت بسیار درازی دارند؛ می توان گفت که تولید این گیربکس ها به سال ۱۹۴۰ میلادی بر می گردد و اولین شخصی که گیربکس اتوماتیک را تولید کرد یک فرد آمریکایی بود که این گیربکس ها را با نام هایدر اماتیک وارد بازار کرد‌. البته با گذشت زمان گیربکس های بهتری جایگزین گیربکس های قدیمی شدند. شاید با خود فکر کنید که گیربکسی هایی که تمام اتوماتیک هستند نیاز به مراقبت ندارند؛ اما بهتر است بدانید که کوچک ترین آسیبی که به این وسیله وارد شود، تمامی اجزای آن خراب می شوند و نیاز به تعمیر دارند.

جعبه دنده گیربکس

جعبه دنده گیربکس

گیربکس ها چه ویژگی هایی دارند؟

گیربکس اتوماتیک برای افرادی به وجود آمد که توانایی کار کردن با گیربکس های ساده را نداشتند. این قطعه ویژگی های زیادی مثل کاهش آمار تصادف، کیفیت بالا را دارند و می توان گفت که یکی از بهترین مزایای این وسیله این است که سازگاری بالایی با شرایط مختلف دارد. سعی کنید که از این وسیله به خوبی مراقبت کنید؛ زیرا قیمت آن بسیار گران می باشد و تعویض آن هم زمان بر است.

گیربکس اتوماتیک چه تفاوتی با گیربکس های دستی دارد؟

گیربکس های دستی در علم فناوری امروزه بسیار قدیمی شده ‌اند و افراد خیلی کمی از آن ها استفاده می کنند؛ این گیربکس ها در اثر ضربه خراب می شوند و انعطاف پذیری بالایی ندارند؛ اما گیربکس اتوماتیک مقاومت بالایی در برابر آسیب های کوچک و بزرگ  دارند و به راحتی جابه جا می شوند. اگر می خواهید یک گیربکس خوب خریداری کنید پیشنهاد می‌ شود که درباره هر نوع از آن ها اطلاعات کافی را از قبل به دست آورید.

قطعات گیربکس

قطعات گیربکس

گیربکس اتوماتیک به چه مقدار روغن نیاز دارد؟

گیربکس هایی که تمام اتوماتیک هستند به حجم بسیار زیادی روغن نیاز دارند، روغن هایی مثل گاورنری و دو کلاچ برای این گیربکس ها مورد استفاده قرار می گیرند. البته نوع روغنی که در این دستگاه ها استفاده می شود باید بر اساس دفترچه گیربکس باشد. روغن های موجود در این وسیله وظیفه انتقال نیرو را در توربین ها بر عهده دارند؛ همچنین می توانند اجزایی که در اثر فشار زیاد گرم شده اند را خنک کنند. روغنی که در گیربکس اتوماتیک استفاده می شود معمولا بویی شبیه به سوختگی دارد. اگر روغن در این وسیله کم شده باشد دنده ها به درستی نمی توانند فعالیت بکنند و ممکن که است موتور از کار بیفتد. گیربکس هایی که با روغن درجه دو طراحی شده اند گران می باشند؛ اما استفاده از آن ها باعث می شود که قطعات این دستگاه نرم شوند. تعویض روغن های گیربکس باید در زمان‌ های مشخص انجام شود و هر موقع که روغن گیربکس از رنگ صورتی به رنگ قهوه ‌ای تغییر پیدا کند، زمان تعویض روغن فرا رسیده است. گیربکس اتوماتیک در کنار مزایایی که دارد، شامل معایبی هم می باشد.

عملکرد خوب دنده های گیربکس

عملکرد خوب دنده های گیربکس

اجزای گیربکس

  • مبدل گشتاور

در گیربکس های تمام اتوماتیک به جای کلاچ مبدل گشتاور وجود دارد.

  • پمپ روغن

پمپ روغن در تمامی گیربکس ها شبیه به هم می باشد و تنها تفاوت آن این است که نوع روغن فرق می کند. پمپ روغن مایع انتقال را از مخزن به بدنه منتقل می‌ کند.

  • چرخ دنده

گیربکس های دستی از چند دنده تشکیل شده اند؛ اما گیربکس اتوماتیک یک مجموعه کلی دنده دارند که به آن دنده های سیار می گویند. چرخ دنده های سیار سه دنده دارند که به گیربکس این امکان را می دهد تا از گزینه های مختلف برای به حرکت در آوردن آن استفاده کند.

  • شفت خروجی

موقعی که تمام ماده بین دنده ها تمام شد شافت های متحرک قدرت انتقال نیرو را بر عهده می گیرند، انتقال نیرو به وسیله شفت های خروجی انجام می شود.

  • ساعت گیربکس

گیربکس های تمام اتوماتیک ساعت دارند و شامل سنسور هایی هستند که تمام اجزا را کنترل می کنند و این سنسور ها ساعت دقیقی را به دستگاه اطلاع می دهند.

 

سخن پایانی

اگر تمایل به خرید گیربکس اتوماتیک دارید که دوام بالایی داشته باشد بهتر است به درستی از آن استفاده کنید و در هر سال دو بار روغن آن را تعویض کنید و هر چند وقت یک بار قطعات آن را پاکسازی نمایید.

محصولات مرتبط:

الکتروموتور ضد انفجار

شیرآلات صنعتی

مقالات مرتبط:

اطلاعات مهم و ضروری درباره انواع موتور گیربکس صنعتی

گیربکس صنعتی چه مشخصات و ویژگی هایی دارد؟

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.