رادوکو | بزرگترین وارد کننده و تامین کننده محصولات صنعتی

معرفی الکتروموتور تک فاز+ روش راه اندازی این دستگاه

همانطور که می دانید الکتروموتورهای صنعتی دارای دسته های گوناگونی هستند و هر کدام یک کارایی منحصر به فردی دارند. اما کار الکتروموتور تک فاز  به حرکت در آوردن محرک جریان الکتریکی AC می باشد که دارای انواع مختلفی است. به همین دلیل هنگام خرید الکتروموتور باید به نوع و برند آن دقت کنید. البته برای راحتی شما هنگام خرید در ادامه برترین برند های تولید کننده آن را بیان می کنیم، بنابراین برای کسب اطلاعات در مورد این نوع الکتروموتور، در ادامه همراه ما باشید.

الکتروموتور تک فاز چیست؟

یکی از پر کاربرد ترین وسایل در بیشتر صنایع، این نوع الکتروموتور می باشد که به جز صنعت می توان آن را در مصارف خانگی هم استفاده کرد. همانطور که از نام این دستگاه پیداست برای ادامه فعالیت های خود از برق تک فاز استفاده می کند. الکتروموتور تک‌ فاز انواع گوناگونی دارد؛ برخی از آن ها را بر اساس نیاز ساختمان داخلی و برخی دیگر را بر اساس کاربرد های آن تقسیم می کنند. البته با توجه به نوع تغذیه و حرکت مکانیکی هم آن ها را دسته بندی می کنند. اما مهم ترین این تقسیمات از نظر روش راه اندازی است که به دسته های زیر تقسیم می شود:

  1. الکتروموتور القایی
  2. الکتروموتور دفعی
  3. الکتروموتور یونیورسال
  4. الکتروموتور سنکرون با قطب دائمی

معرفی کامل الکتروموتور های تک فاز

معرفی کامل الکتروموتور های تک فاز

روش راه اندازی الکتروموتور تک‌ فاز

اولین گام برای راه اندازی این است که به عنوان اولین حرکت موتور ها، روتور آن ها را به سمت چپ یا راست متمایل کنید. در پی این حرکت در یک جهت، روتور در ادامه کار هم در همان جهت به چرخیدن ادامه می دهد تا به سرعت سنکرون نزدیک شود.

این نوع حرکت سبب چرخش ابتدایی شده و حالت عملکرد موتور را به صورت ژنراتور تغییر می دهد. ضمنا با استفاده از قوانین دست راست، جریان هایی درون روتور دستگاه ایجاد می شود که کلیه این حرکت ها دارای جریان هایی میدانی عمود بر شار استاتور هستند. در نهایت این حرکت ها موجب به چرخش در آمدن موتور الکتروموتور تک‌ فاز می شوند.

این روش راحت و ساده است؛ اما گاها نتیجه مطلوبی ندارد. به همین دلیل بهترین کار، راه اندازی خودکار این موتور می باشد. برای راه اندازی این دستگاه باید موتور آن را از حالت میدان نوسانی به میدان دورانی تبدیل کنید، جالب است بدانید در الکتروموتور های تک فاز، از ایده تولید میدان دوران در موتور دو فاز استفاده می شود.

برند های سازنده الکتروموتور تک فاز

در بازار الکتروموتور ها برند های مختلفی وجود دارند که الکتروموتور تولید می کنند. در ادامه این برند ها را نام می بریم.

  1. در ابتدا به بیان برند ABB می پردازیم، این برند سال های طولانی را وقف تولید الکتروموتور کرده است و برای انواع صنایع کوچک و بزرگ کاربرد دارد.
  2. شرکت ایرانی دیگری که تولید کننده این دستگاه می باشد، موتوژن است. این شرکت انواع الکتروموتور خانگی و صنعتی را تولید و عرضه می کند.
  3. استریم چین هم جزء شرکت های تولید کننده الکتروموتور تک‌ فاز می باشد که به دلیل تولید صنایع سنگین، معروف است و بیشتر محصولات خود را در خصوص کار در صنعت های بزرگ تولید می کند.

برند های معروف تولید کننده الکتروموتور

برند های معروف تولید کننده الکتروموتور

کاربرد و ویژگی الکتروموتور های تک فاز

در وهله اول باید گفت که نوع تک فاز این وسیله خیلی پر کاربرد تر از الکتروموتور سه فاز است، چون برق سه فاز برای الکتروموتور این وسیله خیلی کم پیدا می شود؛ پس به مراتب کاربرد آن هم کمتر می باشد. الکتروموتور های تک فاز علاوه بر کاربرد در صنایع، در مصارف خانگی هم مورد استفاده قرار می گیرند.

الکتروموتور تک فاز دارای قیمت کمتر و به صرفه ای است، همچنین مصرف برق آن ها کمتر از نوع سه فاز می باشد، به همین منظور هزینه های کسب و کار آن کمتر می باشد.

از الکتروموتور های تک فاز در چه صنایعی می توان استفاده کرد؟

از الکتروموتور های تک فاز در چه صنایعی می توان استفاده کرد؟

سخن پایانی

الکتروموتور ها از نظر نوع عملکرد، مصرف سوخت و برق انواع گوناگونی دارند که یکی از آن ها الکتروموتور تک‌ فاز می باشد. الکتروموتور های تک فاز به نوعی از الکتروموتور گفته می شود که برای راه اندازی به جریان متناوب نیاز دارند. این دستگاه از یک قسمت ساکن (استاتور) و یک قسمت گردان (روتور) بهره مند است. برای راه اندازی الکتروموتور های تک فاز، روش های گوناگونی وجود دارد اما بهترین راه، راه اندازی  خودکار موتور این وسیله است.

راه اندازی خودکار الکتروموتور تک فاز

راه اندازی خودکار الکتروموتور تک فاز

محصولات مرتبط: 

ژنراتور تک

مقالات مرتبط:

بررسي قیمت الکتروموتور موتوژن سه فاز

معرفی کامل الکتروموتور سه فاز پوسته چدن به علاوه انواع آن

 

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.