رادوکو | بزرگترین وارد کننده و تامین کننده محصولات صنعتی

تفاوت موتور برق با دیزل ژنراتور

معرفی موتور برق و دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور و موتور برق دو دستگاه پر کاربرد تامین برق در صنایع مختلف هستند که عموما به صورت یک دستگاه شناخته می شوند، اما دارای تفاوت هایی در عملکرد هستند. تفاوت اصلی دیزل ژنراتور و موتور برق این است که موتور برق، با تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی وظیفه خود را انجام می دهد، اما دیزل ژنراتور با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی به تولید برق کمک می کند. در این مقاله قصد داریم با نحوه کار، اجزا و کاربرد این دو دستگاه بیشتر آشنا شویم.

تفاوت موتور برق با دیزل ژنراتور چیست؟

معرفی موتور برق و دیزل ژنراتور

قبل از آنکه تفاوت های دیزل ژنراتور و موتور برق را بررسی کنیم، تعریف دقیقی از این دو دستگاه و کارایی هرکدام ارائه می دهیم.

دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتور یا جن ست دیزل دستگاهی برای ایجاد انرژی الکتریکی و تامین برق است. دیزل ژنراتور از یک موتور دیزل و یک ژنراتور الکتریکی ساخته شده است. از این دستگاه هنگام قطعی برق به عنوان جایگزین آن در مکان های زیادی از جمله بیمارستان ها، سازمان ها، منازل و غیره استفاده می شود. هر دیزل ژنراتور از اجزای زیر ساخته می شود :

  1. موتور : موتور دیزل ژنراتور منبع انرژی مکانیکی ورودی در دیزل ژنراتور است.
  2. دینام : این بخش از دیزل ژنراتور وظیفه تولید برق از انرژی مکانیکی را دارد.
  3. سیستم های سوخت : دیزل ژنراتور ها بسته به محل و ظرفیت آنها از انواع سوخت مانند بنزین، گازوئیل، پروپان و گاز طبیعی استفاده می کنند.
  4. رگولاتور ولتاژ : رگولاتور ولتاژ جهت تنظیم ولتاژ خروجی دیزل ژنراتور استفاده می شود.
  5. سیستم های خنک کننده و اگزوز : به دلیل استفاده طولانی از دیزل ژنراتور ها امکان داغ شدن بخش های مختلف آن وجود دارد. سیستم خنک کننده برای خنک کردن و جلوگیری از خسارت ناشی از داغی دستگاه استفاده شده است.
  6. سیستم های روانکاری : برای افزایش طول عمر قطعات متحرک  دیزل ژنراتور و اطمینان از عملکرد صحیح آن از سیستم روانکاو استفاده می شود.
  7. شارژر باتری : مانند هر باتری دیگری ژنراتور دیزل ها نیز برای داشتن شارژ به شارژر نیاز دارند. شارژر های این دستگاه با توجه به کاربرد دستگاه و ولتاژ و جریان مورد نیاز آن ساختار متفاوتی دارند.
  8. کنترل پنل :  کنترل به عنوان رابط کاربری این دستگاه شامل ابزار کنترل و مدیریتی مانند پریز برق و کنترل ولتاژ است.
  9. شاسی دیزل ژنراتور : اجزاء و تجهیزاتی که در بالا گفته شد بر روی یک صفحه یا به اصطلاح شاسی قرار می گیرند.

معرفی موتور برق و اجزای آن

وظیفه اصلی موتور برق، مانند دیزل ژنراتور، تولید برق در زمان ها و مکان هایی است که دسترسی راحت به برق و تامین آن میسر نمی باشد. یکی از تفاوت های این دستگاه با دیزل ژنراتورها، کوچکتر بودن آن است.

  1. موتور : وظیفه این قسمت، به عنوان بخش اصلی موتور برق تامین انرژی مکانیکی برای موتور برق است.
  2. باک : وظیفه سوخت رسانی به موتور جهت روشن نگه داشتن آن را دارد.
  3. تنظیم کننده ولتاژ : این قسمت برای  تنظیم و کنترل خروجی برق و تبدیل AC به DC و برعکس تعبیه شده است.
  4. روغن : به دلیل جلوگیری از ساییدگی دستگاه و تجهیزات آن در طولانی مدت، عمل روغن رسانی در آن انجام می شود.
  5. تولید کننده برق : وظیفه تولید برق شهری را دارد.

معرفی موتور برق و اجزای آن

تفاوت موتور برق با دیزل ژنراتور چیست؟

در این بخش به بیان تفاوت دو دستگاه کاربردی دیزل ژنراتور و موتور برق می پردازیم.

تفاوت دیزل ژنراتور و موتور برق از نظر کاربرد

شاید مهم ترین تفاوت این دو دستگاه در کاربرد و نوع مصرف آن ها باشد. موتور برق به دلیل ابعاد کوچک تر، وزن کمتر و قدرت کمترعموما برای مصارف سبک مانند استفاده در ژنراتور خانگی استفاده می شود. درحالی که دیزل ژنراتور برای مصارف سنگین تر مانند بیمارستان ها، کارخانه ها، اسخراج رمز ارز و غیره کاربرد دارد.

نوع سوخت مصرفی

سوخت مصرفی موتور برق اغلب از گاز طبییعی ونفت در حجم کم تامین می شود اما در دیزل ژنراتور ها، علاوه بر نفت و گاز از گازوئیل در حجم و مقدار بیشتر استفاده می شود.

قدرت و توان

طراحی دیزل ژنراتور به گونه ای است که برای استفاده در مصارف سنگین و شرایط دشوار کاری کاملا مناسب و پر توان باشد. دیزل ژنراتور در موارد پرمصرف ماینینگ و استخراج ارز کاملا پاسخگو است. اما انواع موتور برق چنین توانایی را ندارند.

نحوه مصرف سوخت

تفاوت بزرگ دیگر این دو دستگاه در نحوه احتراق سوخت و تامین انرژی است. در دیزل ژنراتور ها انرژی مکانیکی با افزایش دما و فشرده سازی ترکیب هوا و سوخت تولید می شود. این فرآیند در موتور برق با جرقه شمع انجام می شود. موتور برق ها معمولاً بر اساس جرقه شمع و آتش گرفتن هوا و سخت تولید انرژی می‌کند.

مقدار صدای تولیدی

موتور برق به دلیل اندازه کوچکتر، طبعا صدای کمتری نیز تولید می کند. اما میزان صدای تولید شده در دیزل ژنراتور ها به قدری است که توصیه می شود به دور از مکان های جمعی نگه داری شود.

مدت زمان استفاده

به‌ دلیل مشخصات فنی، نحوه تجهیزات و ساخت، قدرت و توان بالاتر، از دیزل ژنراتور ها به صورت دائم و در مدت زمان های طولانی می توان استفاده کرد. اما موتور برق تنها در تایم طولانی و در مدت زمان کمی هنگام قطعی برق کاربرد دارد و امکان استفاده دائمی را ندارد.

قیمت خرید

با توجه به توان و کارکرد کمتر موتور برق نسبت به دیزل ژنراتور، این دستگاه قیمت کمتری نسبت به دیزل ژنراتور دارد و هزینه کمتری برا خرید آن باید صرف کرد.

نتیجه گیری

دیزل ژنراتور و موتور برق هر دو جهت تامین برق در مکان ها و مصارف مختلف استفاده می شوند، اما عملکرد، ساختار و توان متفاوتی دارند. در این مقاله به بررسی و معرفی موتور برق و دیزل ژنراتور، اجزای هرکدام و تفاوت های عمده آن ها با هم پرداختیم. امیدواریم که با اطلاعاتی که از خواندن این مقاله به دست آوردید بتوانید هنگام خرید این دو دستگاه به صورت آگاهانه عمل کنید و خرید درستی داشته باشد. ممنون که تا پایان با ما همراه بودید.

محصولات مرتبط:

دیزل ژنراتور بادوین

موتور برق جیانگ دانگ

مقالات مرتبط:

مراحل نصب دیزل ژنراتور

تعمیرات دیزل ژنراتور

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.