رادوکو | بزرگترین وارد کننده و تامین کننده محصولات صنعتی

تعمیر بتونیر

تعمیر بتونیر

عیب یابی و تعمیر بتونیر ( تعمیر میکسر ) به صورت تخصصی با ضمانت

عیب یابی و تعمیر بتونیر به عنوان قلب تپنده و تجهیزی مهم در زمینه راه سازی و عملیات عمرانی می باشد، مهم و کاربردی به نظر می رسد. تعمیر بتونیر یا تعمیر میکسر به عنوان راه حلی مناسب به منظور بازگردانی این تجهیز مهم و حیاتی به چرخه کار می باشد. شرکت رادوکو با اتکا به مهندسین مجرب و همچنین سابقه درخشان در زمینه تعمیر میکسر توانسته است گام های مفید و موثری را در این زمینه بردارد جهت اطلاع از هزینه قیمت تعمیر بتونیر و همچنین اطلاع از قیمت قطعات یدکی بتونیر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

در این مقاله سعی بر این است که اجزای تشکیل دهنده بتونیر را شرح داده و سپس به ساختار کلی سرهم بندی آن پرداخته و در پایان به ایرادات متدوال این تجهیز بپردازیم. در روند تعمیر خلاطه همیشه این موضوع مد نظر بوده است که روش های تعمیر بتونیر و همچنین احیای بتونیر به چه شکلی صورت بپذیرد که ما شاهد افزایش طول عمر این تجهیز باشیم و از طرفی نیز هزینه های مربوط به تعمیرات و نگهداری میکسر را کاهش دهیم.

تعمیر بتونیر
تعمیر بتونیر

هزینه یا قیمت تعمیر بتونیر

هزینه یا قیمت تعمیر بتونیر با توجه به ایرادی که برای آن به وجود می آید و همچنین نوع قطعات مورد نیاز متغیر می باشد  که حتما می بایست توسط کارشناسان فنی از نزدیک مورد بررسی قرار بگیرد تا قیمت نهایی تعمیر میکسر مشخص گردد.

بازدید کننده محترم جهت تعمیر میکسر با کارشناسان واحد تعمیرات  تماس بگیرید و در اسرع وقت از پیشنهادات فنی رایگان ما بهرمند شوید.

اجزاء تشکیل دهنده بتونیر

هر بتونیر شامل اجزای زیر می باشد:

دیگ میکسر

این قطعه وظیفه مخلوط کردن ماسه و سیمان و آب اضافه شده به این مخلوط را بر عهده دارد. قطعه درام یا دیگ با چرخش خود حول محور کله قندی عمل مخلوط کردن ملات را انجام می دهد.

چرخدنده دیگ بتونیر ( دنده کمر )

این قطعه با اتصال خود به محیط خارجی محفظه دیگ وظیفه انقال انرژی دورانی از چرخدنده پینیون را بر عهده داشته و  نیروی دورانی یکنواخت و بدون لرزش را برای چرخش دیگ فراهم می کند.

کله قندی بتونیر

این قطعه که در کف دیگ نصب می شود علاوه بر ایجاد بالانس و رفع لقی دیگ خلاطه، در واقع محفظه نگهدارنده بلبرینگ ها و محافظ قطعه شفت دیگ می باشد. این قطعه معمولا از گریس پر شده و نیاز است در فواصل زمانی مشخص بازدید و چک شود.

چرخ دنده پینیون بتونیر

این قطعه به شفت متصل به فولی الکتروموتور بوده و این وظیفه را دارد که انرژی دورانی تولید شده را به دنده کمر منتقل کرده و با دور مشخص خود انرژی دورانی یکسان و استاندارد ایجاد کند.

گیربکس بتونیر

قطعه گیرکس به منظور جا به جایی راحتتر قطعه دیگ در زمانی پر و سنگین است، به کار برده می شود. این قطعه علاوه بر بالا پایین شدن راحتتر دیگ، موجب نگهداری و فیکس شدن دیگ در موقعیت مناسب به جهت ریختن مخلوط سیمان، ماسه و آب و یا تخلیه ملات آماده شده نیز  می شود.

شاسی بتونیر

این قطعه به چینش صحیح قطعات بتونیر در کنار یکدیگر کمک کرده و همچنین به ثابت نگهداشتن تجهیز بتونیر در موقعیت مناسب کمک می کند. هرگونه شکستگی، تاب برداشتن و یا وجود ترک در قطعه شاسی می تواند فعالیت عادی بتونیر را با مشکل مواجه کند.

محفظه الکتروموتور/ موتور بنزنی دیزلی

این محفظه به عنوان باکس محافظ و محل قرار گیری الکتروموتور یا موتور درون سوز احتراقی مورد استفاده قرار می گیرد. در محیط های آلوده و سرشار از گرد و غبار کارگاهی یا ساختمان سازی و راهسازی در زمان پاشیدن مخلوط ملات، این باکس محافظ نقش بسزایی در جلوگیری از رسیدن این مواد مضر به واحد تولید قوای محرک شده و همچنین کلید مینیاتوری قطع و وصل نیز در نمونه الکتروموتور دار، در این محفظه قرار می گیرد.

فولی و شفت خلاطه

این دو قطعه وظیفه انتقال انرژی دورانی از واحد تولید توان را به مجموعه چرخنده ها و و در نهایت دیگ مخلوط را بر عهده دارند. قطعه فولی به وسیله تسمه به الکتروموتور یا موتور احتراق درون سوز متصل شده و همواره می بایست از سلامت قطعه تسمه و همچنین میزان سفتی، لقی و همچنین سلامت و عدم پوسیدگی یا اصطلاحا پوسته شدن آن اطمینان حاصل نمود.

بیرینگ متصل به دیگ میکسر( محفظه درام )

قطعه بیرینگ نه تنها وظیفه اتصال مناسب قطعات ثابت و دوار را برعهده دارد، بلکه استاندارد بودن این قطعه موجب می شود که حجم بالایی از تنش های بوجود آمده در زمان فعالیت این تجهیز را به بهترین شکل ممکن تحمل کند. سلامت بیرینگ ها رابطه مستقیم با سلامت قطعه کله قندی و میزان گریس کاری این قطعه دارد. (نمونه بیرینگ های موجود معمولا به صورت استاندارد در محفظه خود گریس کاری شده و نیازی به شارژ کردن مجدد گریس نخواهند داشت و دارای عمر کارکرد مشخص بوده و در موعد خود می بایست تعویض و جایگزین گردند. بیرینگ SKF سری 6703 با کنس 2Z )

عوامل تاثیر گذار در افزایش یا کاهش عمر میکسر پس از تعمیر

در حالت کلی موعد تعمیر بتونیر به عوامل متعدد و متغیر زیادی بستگی دارد. اینطور استنباط می شود که عوامل زیر زمان تعمیرات و اورهال بتونیر را افزایش یا کاهش می دهد:

  • میزان ساعت کاری
  • مقدار گرد و غبار موجود در هوا
  • مدت زمان سرویس های دوره ای
  • نوع مصالح استفاده شده و نوع دانه بندی ملات
  • میزان توجه به تمیز کردن دستگاه بعد از هربار استفاده و کاربری

در مبحث تعمیر خلاطه اولین موردی که بیشترین آسیب و خرابی در آن گزارش می شود، مربوط به قوای محرکه و موتور می باشد. در حالت کلی سیستم قوای محرکه بتونیر ها در دو نوع الکتروموتور و موتور های احتراقی دسته بندی می گردد.

هر کدام از این موتور ها با توجه به نوع کاربری و همچنین در دسترس بودن انرژی مورد نیاز انتخاب می گردد. به طور مثال در مکانی که به انرژی برق دسترسی می باشد، از الکتروموتور و در مواردی که تجهیز بتونیر به عنوان گردشی و در مکان های مختلف مورد بهره برداری قرار میگیرند و انرژی برق در دسترس نبوده از نمونه موتوری و احتراقی استفاده می شود.

بتونیر نمونه موتوری و احتراقی
بتونیر نمونه موتوری و احتراقی
بتونیر نمونه الکتروموتوری یا برقی
بتونیر نمونه الکتروموتوری یا برقی

مواردی که به صورت دوره ای می بایست کنترل شوند جهت افزایش طول عمر میکسر

موتور و متعلقات این بخش نیاز به بررسی و کنترل مدوام دارند. سلامت تسمه، عدم لقی در قطعه فولی و پیچ های نگهدارنده موتور از مواردی است که باید به صورت دوره ای و منظم پایش شوند. خرابی در این قسمت ها علاوه بر آسیب رسانی به سایر قسمت ها می شود، موجبات خرابی زود هنگام و کوتاه کردن عمر قطعات را در پی دارد.

تعمیر گربکس بتونیر و دلیل خراب شدن آن

از موارد شایع در روند تعمیر خلاطه می توان به خرابی در ساختار گیربکس بتونیر اشاره نمود. گیربکس بتونیر به عنوان قطعه ای که وظیفه نگهداری دیگ چرخان را بر عهده دارد، یک وظیفه مهم دیگری نیز که همان جا به جایی دیگ میکسر به منظور تخلیه ملات و مخلوط تهیه شده بتن را بر عهده دارد. خرابی در قطعه دنده برنجی که معمولا بعد از مدت زمان مشخص کارکرد دچار خرابی شده و نیاز به تعویض کل قطعه گیربکس دارد.

نکته: خرابی در دنده برنجی در گیربکس های MVF شایع بوده و با توجه به اینکه هزینه های تعمیرات و خرید تجهیز نو برابر است، پیشنهاد می گردد که نسبت به تعویض کل گیربکس اقدام شود.

دلیل خرابی گیربکس معمولا به اعمال بار و فشار بیش از حد به این قطعه است که این موضوع موجب خرابی و نارسایی در قطعات چرخدنده گیربکس می شود. از نشانه های خرابی گیربکس می توان به سفت بودن شفت ورودی گیربکس، رد کردن دندانه های گیربکس و عدم توانایی در حرکت دادن دیگ میکسر اشاره نمود.

تعمیر شاسی بتونیر

شاسی بتونیر قطعه ای که در صورت سلامت و بی عیب بودن ضامن کارکد صحیح و بی نقص سایر اجزای بتونیر می گردد. توصیه می شود بعد از هر بار استفاده از بتونیر، سطح شاسی و متعلقات از هر گونه مواد زاید و ملات ریخته شده کاملا پاک شده که در صورت مشاهده هر گونه دفرمگی و ترک در قطعه شاسی، سریعا نسبت به رفع این ایراد اقدامات لازم صورت بگیرد.

تعمیر دنده کمر بتونیر

دنده کمر بتونیر از قطعات مهمی است که وظیفه انتقال قدرت موتور را به دیگ میکسر دارد. دنده کمر یا دنده دیگ قطعه ای است که مدام در ارتباط با دنده پینیون بوده و در معرض تنش ها و سایش های متوالی است. روغن کاری و روانکاری مناسب و همچنین سرویس های دوره ای می تواند در افزایش عمر این قطعه تاثیر بسزایی داشته باشد.

بیرینگ های به کار رفته در ساختار بتونیر نیز با توجه به محل قرار گیری و همچنین وظیفه نگهداری دیگ بتونیر در یک راستا و تحمل تنش های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار هستند. بیرینگ های به کار رفته در ساختار بتونیر از نوع شیار عمیق بوده و درون قطعه کله قندی قرار گرفته اند. گریس کاری مداوم و همچنین بازدید های دوره ای می تواند تا میزان قابل توجهی عمر این قطعه مهم و اساسی را افزایش دهد.

موارد مهمی که در رابطه با سرویس و نگهداری بتونیر باید رعایت شود

به صورت کلی تجهیز بتونیر به دلیل آنکه مدام در معرض مواد و مصالح سیمانی و بتونی است، دستخوش کثیف شدن و چسبیدن ملات به دیگ و چهار چوب شاسی می شود. راحترین و بهترین راه حل برای این مشکل، استفاده از گریس می باشد. به این صورت که با گریس اندود کردن قسمت بیرونی بتونیر می توان مواد زاید و چسبنده را به راحتی و بعد از هر بار کارکردن تمیز نمود.

برای زدودن گرد و غبار وارد شده به الکتروموتور یا موتور احتراقی مجهز به فیلتر، استفاده از هوای فشرده و کمپرسور هوا پیشنهاد می گردد. البته بهتر است که برای موتور های احتراقی مجهز به فیلتر هوای ورودی، از تمیز کردن فیلتر هوا صرف نظر کرده و نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

نکته مهم و قابل توجه مربوط به تمیز کردن دیواره داخلی دیگ میکسر می باشد. در صورت شستشوی دیواره داخلی دیگ بتونیر می توان به کارکرد مناسب کل تجهیز بتونیر کمک کرده و از چسبیدن مخلوط ملات به این دیواره جلوگیری نماییم. وجود مواد زاید بر روی دیواره داخلی بتونیر علاوه بر خوردگی زود هنگام، موجب سنگین شدن این قطعه شده و زمینه را برای خرابی سایر قطعات درگیر را فراهم می آورد.

عیوب متدوال در روند تعمیر خلاطه
عیوب متدوال در روند تعمیر خلاطه

چرا دیگ میکسر چرخش نمی کند؟

  • سلامت فولی و تسمه بررسی شود
  • از سلامت موتور اطمینان حاصل کنید
  • وضعیت دنده کمر و دنده پینیون را بررسی کنید
  • از عدم گیرپاژ بیرینگ درون قطعه کله قندی اطمینان حاصل کنید

چرا بتونیر دارای لرزش و تکان های شدید است؟

  • دنده کمر و دنده پینیون را بررسی کنید
  • سلامت فولی و تسمه را چک کنید
  • بیرینگ و قطعه کله قندی را چک کنید
  • از سلامت شاسی و عدم ضربه دیده گی اطمینان حاصل کنید

( گاهی مشاهده شده است در حمل و نقل بتونیر اهمال کاری شده و تجهیز از ارتفاع سقوط می کند. در اینصورت شاسی از حالت استاندارد خود خارج شده و موجب نارسایی و ایجاد سر و صدا و تکان های شدید در ساختار بتونیر می شود.)

چرا دیگ بتونیر حرکت نمی کند یا به سختی حرکت می کند؟

  • دنده کمر و دنده پینیون را بررسی کنید
  • وضعیت سلامت گیر بکس را بررسی نمایید
  • از خلاص بودن دستگیره گیربکس اطمینان حاصل کنید
  • وضعیت سلامت بیرینگ و قطعه کله قندی بررسی شود
دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.