رادوکو | بزرگترین وارد کننده و تامین کننده محصولات صنعتی

تعمیر الکتروموتور

اجزای تشکیل دهنده الکتروموتور جریان متناوب AC

تعمیر الکتروموتور در تهران ، کرج ، شهریار و سراسر ایران

تعمیر الکتروموتور به صورت تخصصی و تعمیر روتور الکتروموتور در تهران ، کرج ، شهریار و سرتاسر ایران در شرکت رادوکو همراه با ضمانت انجام می شود. جهت دریافت مشاوره فنی و ثبت درخواست با کارشناسان رادوکو تماس بگیرید.

تعمیر الکتروموتور به صورت تخصصی

 

برند هایی که قابلیت تعمیر در مجموعه رادوکو را دارند به شرح زیر می باشند:

  • تعمیر الکتروموتور ABB
  • تعمیر الکتروموتور مارلی
  • تعمیر الکتروموتور زیمنس
  • تعمیر الکتروموتور موتوژن
  • تعمیر الکتروموتور الکتروژن
  • تعمیر الکتروموتور لوری سومر
  • تعمیر الکترموتور چمپ CEMP
  • تعمیر الکتروموتور یورو موتور
  • تعمیر الکتروموتور جمکو و …

در ادامه مبحث تعمیر الکتروموتور، ابتدا نگاهی به اجزای تشکیل دهنده این تجهیز داشته و سپس به ایرادات متدوال آن می پردازیم.

اجزای تشکیل دهنده الکتروموتور
اجزای تشکیل دهنده الکتروموتور جریان متناوب AC

 

الکتروموتور جریان متناوب AC; تعمیر الکتروموتور
اجزای تشکیل دهنده الکتروموتور جریان متناوب AC

مراحل و آموزش تعمیر الکتروموتور

  • ابتدا درب های جلو و عقب الکتروموتور را باز کرده و شفت و روتور را خارج می کنیم.

مراحل و آموزش تعمیر الکتروموتور

 

نکته اساسی در این مرحله این است که روتور و شمش های به کار رفته در ساختار این قطعه مورد بررسی قرار گرفته و دو موضوع مهم را مد نظر قرار دهیم:

  • روتور از لحاظ تراز بندی و عدم لقی چک شود، که این موضوع مستلزم ساعت زدن روتور در حالت چرخش می باشد. معمولا این کار توسط دستگاه تراش در دور های پایین و قرار دادن ساعت اندیکاتور بر روی شفت و قسمت یاتاقان ها انجام می شود.
  • شمش های استفاده شده در ساختار روتور که با استفاده از بست های کائوچویی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند می بایست بدون ضربه، خط و خش و اتصالی باشند. همچنین قطعی در ساختار روتور نیز می تواند عامل نارسایی در ساختار الکتروموتور و یا اصطلاحا کپ کردن الکتروموتور شود.
  • سیم پیچی را مورد بررسی قرار داده و در صورتی که مقدار سوختگی بالاست اقدام به خارج کردن کلاف های سوخته کنید. برای این کار، از یک سیستم هیدرولیک استفاده می کنیم و یا به صورت دستی انجام می شود. در صورتی که به صورت دستی اقدام به خارج نمودن کلاف های سوخته می کنید به دلیل وجود چسب رزین و همچنین دوخت کلاف می بایست سیم پیچی کهنه حرارت داده شود تا کلاف ها به راحتی خارج شوند.

تعمیر روتور الکتروموتور

 

  • پس از خارج نمودن کلاف قدیمی، شیار های موجود در استاتور را از گرد و غبار و وارنیش های قدیمی پاک سازی کرده و در صورت نیاز و پاکسازی کامل، اقدام به شستشو کنید. در مواردی که مقدار آلودگی و چسبندگی مواد زائد زیاد است اقدام به سند بلاست نمایید. با این کار سطح شیار های داخلی استاتور نیز تمیز و یک دست می شوند.
  • در این مرحله از تعمیر الکتروموتور، بلبرینگ های ابتدا و انتهای الکتروموتور را بررسی کرده و در صورتی که دارای گیر، ضربه، تاب و لقی و به همراه سر و صدا هستند، اقدام به تعویض آن ها کنید.

بلبرینگ الکتروموتور

 

توجه شود در الکتروموتور های عمود نصب، به دلیل راه اندازی خاص این گونه الکتروموتور ها، نیاز است که به NAME PLATE الکتروموتور رجوع شود و بیرینگ مناسب و مخصوص نصب عمودی، نصب گردد. در حالت عمودی نیرو ها و تنش های وارده به الکتروموتور کاملا متفاوت تر از آن چیزی است که در حالت افقی راه اندازی می شود، هستند.

 

مرحله دوم آموزش تعمیر الکتروموتور

  • یاتاقان های ابتدا و انتهای الکتروموتور که محل جایگیری بیرینگ‌ها است بررسی شود. محل یاتاقان ها دقیقا بر روی درب های ابتدایی و انتهایی بوده، به دقت بررسی گردد که هیچ گونه ایرادی شامل ترک، گشاد شدن محفظه یاتاقان و خط و خش نداشته باشد.

درپوش الکتروموتور

 

همچنین محل قرار گیری بیرینگ ها روی نشیمن گاه شفت بررسی شده و در صورت نیاز، به اصلاح محل نشیمن بیرینگ اقدام کنید.

بیرینگ الکتروموتور

 

  • پوسته الکتروموتور را مورد بررسی قرار داده و از سلامت اجزای این قطعه مهم اطمینان حاصل کنید. پوسته علاوه بر نگهداری اجزای تشکیل دهنده الکتروموتور در کنار هم و به صورت استاندارد، وظیفه دیگری نیز بر عهده دارد که همان محافظت از این اجزای تشکیل دهنده است.

وجود ترک در پوسته علاوه بر آسیب به سایر اجزا می تواند کیفیت سایر تجهیزات صنعتی را تحت الشعاع قرار دهد. به طور مثال اگر پمپ به الکتروموتور معیوب کوپله شده باشد، خرابی و نارسایی در الکتروموتور، موجب آسیب رسیدن به پمپ نیز می شود.

شکستگی در پره های هوا خنک یا آلودگی سطحی پره ها می تواند از شار حرارتی سطح پوسته الکتروموتور جلوگیری کرده و میزان انتقال حرارت ناشی از کارکرد الکتروموتور در حالت زیر بار را کاهش دهد. کاهش انتقال حرارت و عدم توانایی در دفع گرما می تواند موجب آسیب جدی به ساختار سیم پیچی که در برابر گرما حساس است، شده و کل اجزای داخلی الکتروموتور را درگیر می کند.

پوسته الکتروموتور

 

شرکت رادوکو با پشتوانه علمی و نیروهای متخصص توانسته در زمینه تعمیر الکتروموتور در توان ها و برند های مطرح در تهران ، کرج ، شهریار و سراسر ایران گام های مفید و موثری بردارد، در ادامه هزینه تعمیر الکتروموتور، آموزش تعمیر الکتروموتور و تعمیر روتور الکتروموتور را بیشتر توضیح خواهیم داد.

در مبحث تعمیر الکتروموتور و سیم پیچی الکتروموتور، شناسایی اجزای آسیب پذیر و ایرادات متدوال ایجاد شده، مهم و ضروری است. الکتروموتور به عنوان قلب تپنده و یکی از مهمترین ارکان های به چرخش درآورنده صنعت می باشد. بنابراین تعمیر الکتروموتور و باز گردانی این تجهیز حیاتی، حائذ اهمیت بوده و با ارائه راهکار های تئوری و عملی می توان نسبت به باز گردانی و اورهال الکتروموتور اقدامات لازم را انجام داد.

 

تعمیر سیم پیچی آرمیچر

در روند تعمیر الکتروموتور بیشترین مورد مشاهده شده مربوط به سوختگی در قسمت کویل یا سیم پیچی می باشد. سیم پیچی آرمیچر بر اساس نوع کلاف بندی و همچنین قطر سیم های استفاده شده در ساختار الکتروموتور تعیین می گردد.

انواع الکتروموتور در توان و قطر پوسته استاتور مختلف، دارای مقدار معینی از سیم لاکی مسی می باشند که معمولا سیم پیچی مجدد الکتروموتور بر اساس سیم پیچی قبلی صورت می گیرد. در غیر این صورت، نیاز به محاسبات می باشد.

ساختار سیم پیچی آرمیچر به گونه ای است که با ایجاد یک میدان مناطیسی متناوب موجب ایجاد نیروی الکتروموتوری EMF شده که با تغییر میدان مغناطیسی در جریان متناوب موجب چرخش قطعه روتور متصل به شفت شده و انرژی دورانی و گشتاور ایجاد می گردد.

سوختگی در ساختار سیم پیچی آرمیچر موجب قطعی در اتصال کویل یا سیم پیچ شده و از ایجاد میدان مغناطیسی متناوب جلوگیری می کند. سوختگی ساختار الکتروموتور به صورت سوختگی کامل، سوختگی نقطه ای، سوختگی فازی یا دو فاز شدن و سوختگی قطعی است. در صورتی که سوختگی به میزان اندک باشد میتوان رفع قطعی نمود و از تعویض سیم پیچی صرف نظر می گردد.

سوختگی دو فازی الکتروموتور
سوختگی دو فازی

 

سوختگی کامل الکتروموتور
سوختگی کامل

 

سوختگی قطعی الکتروموتور (قابل رفع)
سوختگی قطعی (قابل رفع)

 

سوالات متداول درباره عیب یابی الکتروموتور

در این قسمت از مقاله تعمیر الکتروموتور، قصد داریم به ایرادات متداول که در روند کاری الکتروموتور ایجاد می شود اشاره نموده و راهکار های رفع این ایرادات را مطرح کنیم.

چرا الکتروموتور جریان می کشد؟

  • سلامت بیرینگ ها را بررسی نمایید.
  • الکتروموتور مورد استفاده در زیر بار غیر استاندارد قرار نگرفته باشد.
  • روتور را از لحاظ تراز بندی و عدم لقی بررسی نمایید.

علت لرزش شدید الکتروموتور چیست؟

  • بیرینگ ها چک شوند.
  • سلامت پایه ها چک شوند.
  • الکتروموتور را از لحاظ تراز بندی بررسی نمایید.
  • وضعیت سلامت کوپله و شاسی،، فولی و تسمه بررسی شده و از هم راستا بودن و استاندارد بودن این قطعات اطمینان حاصل شود.

چرا الکتروموتور به دور نامی نمی رسد؟

  • سلامت بیرینگ ها بررسی شود.
  • سر هم بندی الکتروموتور از لحاظ ستاره، مثلث بررسی نمائید.
  • ولتاژ و جریان نامی ورودی به الکتروموتور بررسی شده و مقادیر پرامتر ها کنترل شود.

علت داغ شدن الکتروموتور چیست؟

  • بیرینگ ها چک شوند.
  • بررسی نمایید الکتروموتور زیر بار غیر استاندارد نبوده و در مسیر کاربری مناسب قرار دارد.
  • وضعیت پره های هوا خنک بررسی شده و در صورتی که با جرم پوشیده شده اند نسبت به تمیز کردن آن اقدامات لازم را انجام دهید.
  • میزان گردش هوای اطراف الکتروموتور را بررسی نموده و در صورت نیاز با قرار دادن یک هوا ساز مقدار گردش هوا و تهویه اطراف تجهیز را افزایش دهید.
  • پره خنک کننده پشت الکتروموتور را بررسی کرده و در صورتی که شکسته یا ترک برداشته، نسبت به تعویض این قطعه اقدامات لازم را انجام دهید.

چرا الکتروموتور صدا می دهد؟

  • وضعیت تراز بندی الکتروموتور بررسی شود.
  • سلامت بیرینگ ها و همچنین یاتاقان ها چک شود.
  • سلامت درب های جلو و عقب الکتروموتور مورد بررسی قرار بگیرد.
  • سلامت کوپله شاسی، فولی تسمه بررسی شده و هم راستایی و نصب صحیح و استاندارد چک شود.

 

تمام موتورهای الکتریکی طول عمر از پیش تعیین شده خود را دارند که معمولا بین 30000 تا 40000 ساعت است. با این حال، این طول عمر به تعمیر و نگهداری مناسب نیز بستگی دارد. گاهی ممکن است به دلایل مختلف موتورالکتریکی دچار نقص شود و نیاز به تعمیر و عیب یابی داشته باشد. در این مقاله علت خرابی الکتروموتور را بررسی خواهیم کرد.

 

5 علت خرابی الکتروموتور

در این قسمت می خواهیم پنج علت خرابی در الکتروموتور را مطرح کنیم.

اضافه بار الکتریکی

اضافه بار یا جریان بیش از حد الکتریکی، ناشی از جریان بیش از حد در سیم پیچ های موتور بوده که بیش از جریان طراحی شده است و می تواند یکی از عوام خرابی الکتروموتور باشد. این موضوع می تواند ناشی از ولتاژ پایین منبع تغذیه باشد که در نتیجه موتور در تلاش برای حفظ گشتاور خود، جریان بیشتری می کشد. همچنین می تواند ناشی از منبع ولتاژ بیش از حد نیز باشد.

5 علت خرابی الکتروموتور
تعمیر الکتروموتور و دلایل خرابی موتور الکتریکی

 

مقاومت کم

شایع ترین علت خرابی الکتروموتور و مسلما سخت ترین علت غلبه بر آن، مقاومت کم است. مقاومت کم در اثر تخریب عایق سیم پیچ ها به دلیل شرایطی مانند گرمای بیش از حد، خوردگی یا آسیب فیزیکی ایجاد می شود. این منجر به جداسازی ناکافی بین هادی ها یا سیم پیچ های موتور می شود که می تواند باعث نشتی و اتصال کوتاه شده و در نهایت نیاز به تعمیر الکتروموتور شود.

 

گرمای بیش از حد

حدود 55 درصد از خرابی الکتروموتور، به دلیل گرمای بیش از حد رخ می دهد. گرمای بیش از حد می تواند ناشی از کیفیت پایین جریان برق یا محیط کار با دمای بالا باشد. به ازای هر 10 درجه سانتی گراد که دمای موتور افزایش می یابد، عمر عایق 50 درصد کاهش می یابد.

 

آلودگی

آلودگی ناشی از گرد و غبار، خاک و مواد شیمیایی یکی از دلایل اصلی‌ای است که خرابی الکتروموتور را حتمی می کند. اجسام خارجی که راه خود را در داخل موتور پیدا می‌کنند، می‌توانند روی یاتاقان‌ها و توپ‌ها فرورفته و منجر به سطوح بالایی از ارتعاش و سایش شوند. همچنین می توانند فن خنک کننده را مسدود کنند، توانایی موتور برای تنظیم دمای آن را محدود کرده و احتمال گرم شدن بیش از حد را افزایش می دهد.

خرابی الکتروموتور
خرابی و تعمیر الکتروموتور

 

لرزش

لرزش می تواند منجر به مشکلات زیادی در موتور شده و در نهایت باعث از کار افتادن پیش از موعد موتور شود. لرزش اغلب به دلیل قرار گرفتن موتور روی سطح ناهموار یا ناپایدار ایجاد می شود. با این حال، لرزش حتی می تواند نتیجه یک مشکل اساسی در موتور باشد، مانند شل بودن یاتاقان ها، ناهماهنگی، یا خوردگی.

 

موتور الکتریکی خود را تعمیر یا تعویض کنیم؟

گاهی اوقات شما باید تصمیم بگیرید که آیا الکتروموتور نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. یک قانون کلی خوب برای این کار می گوید که، اگر هزینه تعمیر موتور الکتریکی از 60 تا 70 درصد هزینه تعویض آن بیشتر شود، ممکن است تعویض بهترین تصمیم شما باشد. با این حال، همیشه استثناهایی وجود دارد.

 

مراحل تعمیر الکتروموتور

  • بازرسی ظاهری الکتروموتور
  • یافتن پلاک موتور
  • بررسی یاتاقان الکتروموتور (Bearing)
  • بررسی سیم پیچ
  • استفاده از اهم متر (Ohmmeter)
  • بازرسی ظاهری خازن (برای موتور تک فاز)
  • بررسی کلید الکتروموتور (برای موتور تک فاز)
  • بررسی فن خنک کننده

همچنین در تعمیر الکتروموتور، این موارد را نیز می بایستی مورد بررسی قرار دهید:

  1. موتور را از هرگونه گرد و غبار یا روغن تمیز کنید.
  2. چرخش حلقه های روغن با شفت را بررسی کنید.
  3. سطح روغن در یاتاقان ها را بررسی کنید.
  4. روغن و گریس یاتاقان ها را به طور بصری بررسی کنید.

 

هر چند ماه یکبار می بایست الکتروموتور را مورد بررسی قرار داد

همچنین موارد زیر را باید هر 6 ماه یکبار مورد بررسی قرار دهید:

  • موتور را تمیز کنید، کثیفی ها را از سیم پیچ ها خارج کنید، کموتاتور و برس ها را پاک کنید.
  • حلقه گیره کموتاتور را به صورت چشمی بازرسی کنید.
  • برس هایی که بیش از نیمی از آنها فرسوده شده اند را بررسی و تعویض کنید.
  • نگهدارنده های برس را بررسی کنید و در صورت کثیف بودن آنها را تمیز کنید.
  • فشار و موقعیت برس را بررسی کنید.
  • روغن را در یاتاقان های آستین تمیز کنید.
  • گریس را در بلبرینگ یا رولبرینگ بررسی کنید.
  • سرعت یا سرعت عملیات را بررسی کنید.
  • بررسی و سفت کردن اتصالات شل.
  • ورودی جریان را تست کنید و آن را با حالت عادی مقایسه کنید.
  • درایو را برای کارکرد روان و عدم وجود لرزش به صورت بصری بررسی کنید.
  • پیچ های پای موتور را بررسی کنید.

هر چند ماه یکبار می بایست الکتروموتور را مورد بررسی قرار داد

 

سخن پایانی

ما در زندگی روزمره از موتورهای الکتریکی متنوعی استفاده می‌کنیم که بسیاری از این موتورها AC یا الکتروموتورهای جریان متناوب هستند. نوع دیگر موتورها، DC یا جریان مستقیم‌اند. الکتروموتور صنعتی گاهی ممکن است دچار نقص شود که با انجام برخی مراحل می توان تعمیر الکتروموتور را انجام داد و نیازی به تعویض آنها نباشد.

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.