رادوکو | بزرگترین وارد کننده و تامین کننده محصولات صنعتی

تعمیر پمپ کف کش و لجن کش

عیب یابی کف کش و لجن کش

تعمیر پمپ کف کش و لجن کش همراه با ضمانت

در زمینه تعمیر پمپ کف کش و لجن کش لازم است ابتدا نگاهی گذرا به ساختار تشکیل دهنده این تجهیز مهم و حیاتی داشته و در ادامه به عیوب و نارسایی های متداول در روند کاری آن بپردازیم. شرکت رادوکو با کادری مجرب و با پشتکار توانسته گامی مهم و موثر در راستای تعمیر لجن کش و سرویس کف کش بردارد و یکی از شرکت های معتبر در زمینه تعمیر تخصصی کف کش و لجن کش در ایران باشد که اعتبار کار خود را با رضایت مشتریان بدست آورده است

در این مقاله سعی شده است تعمیرات مربوط به کف کش و لجن کش به صورت کامل توضیح داده شود. چرا که بر اساس ساختار و پلتفرم طراحی این دو تجهیز بسیار به هم شبیه بوده و تنها تفاوت در زمینه طراحی هوزینگ و نحوه جای گیری پروانه می باشد. اصطلاحا لجن کش پروانه باز و مجهز به گریندر یا آسیاب بوده که این موضوع باعث می شود تمامی مواد زائد مانند پارچه، پلاستیک و سایر نخاله های موجود در آب تا حد استانداری خرد شده تا به ساختار پروانه لجن کش آسیب وارد نکند.

از طرفی کف کش اصطلاحا پروانه بسته بوده و به منظور پمپاژ آب تمیز و عاری از هر گونه ناخالصی استفاده می شود.

تعمیر پمپ کف کش و لجن کش همراه با ضمانت

سمت راست لجن کش و خروجی فلنج از پایین

سمت چپ کف کش و خروجی فلنج از پایین

 

خدمات و پشتیبانی واحد تعمیر و نگهداری شرکت رادوکو

شرکت رادوکو با دارا بودن کادر مجرب و مهندسین خبره در زمینه سرویس و تعمیر انواع کف کش و لجن کش در تمامی نقاط تهران و تمامی شهرهای کرج آماده ارائه خدمات همراه با گارانتی پس از تعمیر می باشد در صورتی که هموطنانمان در سراسر ایران نیاز به پشتیبانی و خدمات تعمیر داشته باشند کافی است با واحد پمپ شرکت رادوکو تماس بگیرند تا در کوتاهترین زمان ممکن از خدمات شرکت بهره مند شوند.

هزینه تعمیر پمپ کف کش و لجن کش

معمولا هزینه تعمیر پمپ کف کش و لجن کش با توجه به نوع خرابی آن متفاوت می باشد که حتما می بایست جهت اطلاع از قیمت تعمیر پمپ کف کش و لجن کش توسط کارشناسان واحد تعمیر و نگهداری شرکت رادوکو از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد که پس از آن هزینه تعمیر مشخص خواهد شد.

برندهای مختلف پمپ کف کش و لجن کش که در شرکت رادوکو به صورت تخصصی مورد تعمیر قرار می گیرند عبارت اند از:

  • کف کش ابارا
  • کف کش فدک
  • کف کش محک
  • کف کش استریم
  • کف کش راد پمپ
  • کف کش دومو لوارا
  • لجن کش دومو لوارا
  • لجن کش DTRT پنتاکس

کف کش جهان پمپ و غیره اشاره کرد.

ساختار کف کش و خروجی از بالا و کفی مجهز به توری محافظ

ساختار کف کش و خروجی از بالا و کفی مجهز به توری محافظ

 

عیب یابی کف کش و لجن کش

در ادامه به منظور درک بهتر از نحوه تعمیر و عیب یابی کف کش و لجن کش لازم است ابتدا نگاهی گذرا به ساختار تشکیل دهنده کف کش و لجن کش و در ادامه عیوب متداول آن را بررسی کنیم.

به طور کلی در موضوع تعمیر و سرویس کف کش و لجن کش نخست اجزای زیر باید مورد بررسی قرار بگیرند:

ساختار لجن کش و کف کش به شرح زیر می باشد:

عیب یابی کف کش و لجن کش

ساختار لجن کش و خروجی از پایین و فلنج

ورودی و هوزینگ (توری در پمپ کف کش)

قطعه ورودی و هوزینگ وظیفه جمع آوری سیالات پرتاب شده توسط پروانه را دارد و از قسمت مکش سیال را دریافت کرده و در قسمت خروجی تخلیه می کند. در نمونه های کف کش وجود ذرات معلق و اصولا سنگ ریزه موجب آسیب به هوزینگ یا ولووت می شود. لازم به ذکر است به منظور سلامت قطعه هوزینگ و بدنه پمپ در صورتی که به مدت طولانی  از پمپ کف کش یا لجن کش استفاده نمی شود، از چاه یا مخزن ذخیره سیال پمپ شونده خارج شود.

تعمیر پمپ کف کش

پروانه پمپ کف کش

پروانه وظیفه مکش و انتقال انرژی مکانیکی تولید شده توسط الکتروموتور به سیال را بر عهده دارد. در نمونه کف کش به علت پروانه بسته بودن پمپ و نزدیکی پروانه به بدنه هوزینگ، وجود سنگ ریزه و ناخالصی در آب پمپ شونده، قطعه پروانه بشدت آسیب پذیر شده و موجبات خورده شدن یا شکستگی در این قطعه مهم پمپ می شوند.

پروانه پمپ کف کش

مکانیکال سیل (فیبر و فنر)

مکانیکال سیل (فیبر و فنر) وظیفه آب بندی قطعات متحرک و ثابت در ارتباط با یکدیگر در پمپ را برعهده دارد.از موارد مهم خرابی در این قطعه میتوان به نامناسب بودن سیال پمپ شونده و خارج از استاندارد تعریف شده برای مکانیکال سیل و نیز خشک و بدون آب کار کردن پمپ به مدت طولانی اشاره کرد.

مکانیکال سیل (فیبر و فنر)

مکانیکال سیل (فیبر و فنر)

مکانیکال سیل (فیبر و فنر) وظیفه آب بندی قطعات متحرک و ثابت در ارتباط با یکدیگر در پمپ را برعهده دارد.از موارد مهم خرابی در این قطعه میتوان به نامناسب بودن سیال پمپ شونده و خارج از استاندارد تعریف شده برای مکانیکال سیل و نیز خشک و بدون آب کار کردن پمپ به مدت طولانی اشاره کرد.

الکتروموتور کف کش

الکتروموتور وظیفه تولید انرژی مکانیکی دورانی در پمپ را بر عهده دارد. این انرژی تولید شده توسط یک شفت دوار و مهار شده به پروانه متصل بوده و در جای نشیمن مکانیکال سیل توسط قطعه واسط به وسیله مکانیکال سیل آب بندی شده است. آب بندی که توسط مکانیکال سیل انجام می شود، نقش بسزایی در زمینه جلوگیری از ورودی سیال به ساختار درونی الکتروموتور شده و از سوختگی و ایجاد اتصال درون کلاف سیم پیچ جلوگیری می کند.

الکتروموتور شامل هسته سیم پیچی که متشکل از کلاف سیم پیچی و روتور دوار در مرکز این هسته سیم پیچ می باشد. روتور در میدان مغناطیسی تولید شده توسط سیم پیچ به چرخش در آمده و توسط دو عدد بلبرینگ شیار عمیق شعاعی مهار می شود.

پوسته کف کش

پوسته محافظ وظیفه محافظت، نگهداری و جای نشینی صحیح قطعات داخلی کف کش/لجن کش را بر عهده دارد. وجود رسوبات مانند گل و لای، لجن ویسکوز شده (لخته شده) و آهک موجب گرفتکی بین محفظه پوسته داخلی و خارجی شده و باعث افت فشار در  سیال پمپ شونده یا قطع کامل پمپاژ آب توسط کف کش می شود.

پوسته (در نمونه های کف کش های تولیدی شرکت راد پمپ ما شاهد یک پوسته داخلی که محافظ سیم پیچی و یک پوسته خارجی که وظیفه هدایت سیال پمپ شده در خروجی پمپ را دارد رو به رو هستیم)

درب بالایی و خروجی پمپ

درب خروجی (در مدل کف کش) وظیفه هدایت سیال پمپ شونده به سمت خروجی را بر عهده دارد. رسوبات و وارد آمدن ضربه به این قطعه موجب دفمرگی یا شکستن این قطعه می شود.

 

فلوتر پمپ

فلوتر وظیفه پایش سطح سیال را بر عهده دارد. با بالا آمدن آب با اتصال داخلی فلوتر دستور شروع به کار پمپ را صادر میکند. با پایین آمدن سطح آب جریان برق قطع شده و پمپ را از خطر بی آب کار کردن محافظت می کند

فلوتر (برای کنترل سطح آب پمپ شونده در چاه یا مخزن از نشانگر کنترل کننده فلوتر استفاده می شود که به هنگام کم یا زیاد شدن سطح سیال بر طبق استاندارد فرمان استارت و توقف پمپ کف کش را صادر کند).

فلوتر پمپ

گلند محافظ پمپ کف کش

گلند محافظ در در خروجی کابل نصب شده قرار گرفته و از ورود سیال به داخل ساختار کف کش یا لجن کش جلوگیری می کند.

 

کابل

کابل نیز وظیفه انتقال جریان برق را به الکتروموتور بر عهده دارد. کابل استفاده شده در کف کش یا لجن کش می بایست دارای درجه حفاظت مناسب بوده و در صورتی که نیاز به اضافه کردن کابل و افزایش ارتفاع پمپاژ را داشته باشیم می بایست کابل درمحل اضافه شدن به صورت کامل و استاندارد اصطلاحا آپارات شود.

 

 

خازن در نمونه های تک فاز

خازن در نمونه های تک فاز مورد استفاده قرار گرفته و در صورت قطعی یا سوختگی در این قطعه می بایست نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

خازن در نمونه های تک فاز


سوالات متداول در روند تعمیر کف کش و تعمیر لجن کش

چرا پمپ کف کش کار نمی کند؟

  1. کابل ورودی به پمپ را بررسی کنید.
  2. خازن را از لحاظ سلامت و کارکرد درست بررسی کنید.
  3. کلید مینیاتوری در تابلو کنترل یا دوشاخه برق ( نمونه تک فاز) را بررسی کنید.
  4. الکتروموتور پمپ را بررسی کرده و پروانه و شفت خروجی را با چرخاندن از عدم گیرپاژ پمپ اطمینان حاصل کنید. وضعیت بلبرینگ ها نیز بررسی کنید.

چرا پمپ کف کش کار نمی کند؟

چرا فشار آب خروجی کف کش ضعیف است؟

  • اتصالات پمپ را بررسی کنید (در صورتی که از شلنگ پی وی سی و نرم استفاده می کنید امکان تا خوردن یا پیچش در دهنه پمپ وجود دارد. بدین منظور کف کش را از چاه بیرون کشیده و در صورت مشاهده این وضعیت با مهار کننده مخصوص یا تعویض با لوله پی وی سی سخت جایگزین کنید)
  • کفی زیر کف کش را بررسی کرده و در صورتی که بر اثر گل و لای مسدود شده است، نسبت به تمیز کردن این قطعه اقدام کنید. (با قرار دادن صافی های مخصوص و توری فلزی می توان از بروز چنین مشکلی در کارکرد کف کش ها جلوگیری نمود)
  • سلامت الکترو موتور را بررسی کرده و در صورتی که نیم سوز شده است نسبت به سیم پیچی مجدد اقدام کنید.
  • وضعیت بلبرینگ ها را چک کرده و از روان بودن شفت و پروانه اطمینان حاصل کنید.

چرا پمپ کف کش آمپر (جریان)  می کشد؟

چرا پمپ کف کش آمپر (جریان)  می کشد؟

  • از عدم گیرپاژ پمپ اطمینان حاصل کنید.
  • سیم پیچی الکتروموتور را بررسی کنید ( در سیم پیچی مجدد نیاز است که بر طبق نقشه و کاتالوگ فنی شرکت سازنده کلاف سیم پیچ محاسبه و پیچیده شود. در غیر اینصورت کارکرد صحیح پمپ با مشکل مواجه شده و موجب درست کارنکردن یا غیر استاندارد کارکردن پمپ می شود)
  • وضیعت هم راستا بودن روتور و هسته سیم پیچ بررسی شود. ( برخورد روتوربا دیواره داخلی هسته سیم پیچ موجب اصطکاک و بروز حرارت و در نهایت سوختن سیم پیچ می شود)
  • ذغال کف کرد بررسی شود ( در مدل های کف کش فدک و آکوا بدلیل استفاده از سیم پیچی شناور از قطعه ای به نام ذغال کف گرد استفاده شده است که خرابی در این قطعه موجب عدم روان کار کردن پمپ و ایجاد مشکل در ساختار پمپ شناور می شود.)

چرا فشار آب خروجی کف کش ضعیف است؟

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاه شما

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.